רב ערב 11.05.21

שבוע אחרון להגשה: קול קורא: גודש – כנס ירושלים לאמנות | יום פתוח מקוון לתכניות התואר השני בבצלאל | "הלב שלי – יא קאלבי" / זהר לב | ״קרקס הבריחה״ / שבוע העיצוב ירושלים

קול קורא: גודש – כנס ירושלים לאמנות

שבוע אחרון להגשה

כתבי העת לאמנות ״ערב רב״ ו״הרמה״ יקיימו ב-27-28 באוקטובר כנס אמנות שימשך יומיים. הכנס יערך במתכונת פתוחה וחדשה תחת הכותרת ״גודש״ ויתקיים במסגרת אירועי פסטיבל "מנופים". הוא יכלול מרצים/ות מקומיים ובינלאומיים, יחולק ליום אחד באולם הרצאות ויום נוסף במרחב הציבורי הפתוח בפארק המסילה בירושלים. הכנס נועד לחבר בין הנעשה במוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים, שוחרי אמנות ואנשי מקצוע מעולם האמנות והתרבות בישראל ומחוצה לה.

כותרת הכנס היא ״גודש״ – מושג בעל משמעויות אקטואליות, היסטוריות ופילוסופיות רבות.

גודש הוא עודף, הגזמה והתפקעות. הוא יכול להתייחס למונחים כלכליים, לרגשות, לעיסוק בחומרים, לפעולות אנושיות ועוד.

דוגמאות לסוגיות בהן נעסוק לאורך הכנס:

  • איזון: האם עודף במקום אחד יוצר בהכרח מחסור במקום אחר? האם ישנם מצבים בהם הגודש הוא שפע מבורך? האם הגודש הוא גורם מפתח בתהליכים חברתיים וכלכליים למשל לכאלה שמובילים לאלימות ומלחמות (כפי שטוען למשל ז'ורז' בטאיי)?
  • נפש (התאהבות כהצפת רגשות, אבל גם זעם, דיכאון או עצבנות)
  • גוף (בזות, תחושות גודש פיזי)
  • ארכיאולוגיה (ממצאים אינסופיים, חיים גדושים מתחת לאדמה)
  • עתידנות (כיצד משתלטים על ידע מצטבר? על צריכה מצטברת? על זנים נכחדים?)
  • תכנון (גודש תחבורה, גודש בנייה, הצפות)
  • מערכות כלכליות (מעמדות בחברה, בועות פיננסיות, תרבות צריכה)
  • טכנולוגיה (דאטה – גודש מידע)
  • תזונה  (גודש סוכר, נתרן או שומן)
  • פילוסופיה (גודש כשארית, מה שלא נכנס להגדרות הקיימות)
  • גודש הוא גם מאפיין של האמנות כלפי חוץ, היות והיא נתפסת בעיני רבים כתחום עודף ולא חיוני, הנמוך בחשיבותו ממזון ממשי, בריאות וקורת גג. אך האם כך הדבר?
  • יצירות אמנות רבות עוסקות בערימות ובעודפות, והן פתח לעסוק בנושאים שהובאו לעיל.

הכנס מבקש לרענן ולהרחיב את מנעד ההרצאות המסורתיות, ולקדם מודלים חדשניים ושונים של הרצאות-פרפורמנס, הייד-פארק, ומתודות הצגת ידע ומחקר נוספות שמפותחות בשנים האחרונות בכנסים חדשניים ברחבי העולם.

על המעוניינות/ים להגיש:

  1. תקצירים באורך 250 מילים להרצאות בפורמטים שונים
  2. קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)

לכתובת: [email protected]

דד-ליין למשלוח הצעות: 15.05.2021

תשובות ינתנו במהלך חודש יוני 2021

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)

הפקהאלינה אלכסה

Dome of Church of the Gesù (Rome)



יום פתוח מקוון לתכניות התואר השני בבצלאל

יום פתוח לחמש תכניות התארים המתקדמים של בצלאל יתקיים באופן מקוון ביום שלישי, 11.5.21

בצלאל היא האקדמיה המובילה והוותיקה לאמנות, לעיצוב ולארכיטקטורה בישראל, ואקדמיה חשובה ומוכרת בעולם. בית הספר לתארים המתקדמים בבצלאל מאגד חמש תכניות לתואר שני: תואר שני באמנויות (M.F.A), תואר שני בעיצוב תעשייתי (M.Des), תואר שני במדיניות ותיאוריה של האמנויות (M.A עם ובלי תזה בשתי מגמות: אוצרות וכתיבה ביקורתית), תואר שני בעיצוב אורבני (M.Urb.Des) וכן תואר יחיד מסוגו בארץ בתקשורת חזותית (M.Des).

בצלאל חרטה על דגלה לשמר את המסורת, המורשת וההיסטוריה, ולצד זאת לפעול תמיד בקדמת הטכנולוגיה ובחזית היצירה העולמית. התכניות לתואר שני (כולן דו־שנתיות) מכשירות את הסטודנטים ליצירה, לעיצוב ולפיתוח חדשניים, ומקפידות על שיתופי פעולה בין־לאומיים וקשרים הדוקים עם מוסדות מובילים מקבילים בעולם.

ביום שלישי, 11.5.21, יתקיים יום פתוח מקוון לכל תכניות התואר השני בבצלאל. במהלך היום הפתוח יוכלו המתעניינים והמתעניינות להיחשף לתכניות השונות, לפגוש את ראשי התכניות, להכיר סטודנטים ומרצים ולקבל הסבר על מבנה ותכנית הלימודים.

למידע על הימים הפתוחים ולהרשמה: masters.bezalel.ac.il

הרצאת אורח של טרייסי וולר, RCA, 2019 צילום: דניאל חנוך



"הלב שלי – יא קאלבי" / זהר לב

הגלריה בבארי

פתיחה: חמישי, 20.5.21 מהשעה 18:00
בשעה 18:30 תתקיים הופעה של בורגי ורועי ברחבת הגלריה. כניסה חופשית!
שיח גלריה והשקת קטלוג: חמישי 3.6.21, בשעה 17:30
אוצרת: ד"ר זיוה ילין

שעות פתיחת הגלריה: רביעי, חמישי ושישי 9:00-13:00, שבת 10:00-14:00 או בתאום מראש עם זיוה 0547918049 או סופי 0547918464

בתערוכתה הראשונה בגלריה, "הלב שלי", מביאה לב את עולמה האוהב, השופע, המשתף, והמחבר בין אנשים אל תוך חלל הגלריה. זהו עולם שנוגע בחומר הקרמי, בבנייה באדמה, בבוץ ובגרוטאות, ובעבודה השתתפותית וחברתית. עבודה באדמה היא עבודה מפרכת ולא ריאלי לעשות את זה לבד, לכן היא בונה קבוצות עבודה, אנשים שהולכים איתה, באים לבנות איתה ביחד.

במרכז החלל בגלריה בבארי תעמוד במה גדולה שעליה מטבח בנוי חפצים ישנים וגרוטאות, מצופה ומטויח בבוץ בו משובצים אריחים ושברי אריחים שיצרה לב מקרמיקה. מטבח בסיסי גולמי, צבעוני ותוסס, מלא חיים, כלים שיצרה לאורך השנים, וסיר מרק. המטבח כמרכז הבית, מרכז ההתרחשות המשפחתית והחברתית. בגב המטבח היא בונה פסנתר. המוסיקה היא חלק מאורח החיים שלה ושל בן זוגה וחשוב לה למקם את המוזיקה במרכז עולמה.

בנישה מוצב וילון מוסיקלי מפורצלן לבן. הפורצלן הוא חומר מאוד אלסטי, קשה לעבודה, מאפשר עיבוד במשטחים דקים, עדין וחזק בו זמנית. חתיכות הפורצלן שבונות את הווילון הן כמו צדפות קטנות. ה"פיתות" העדינות התלויות יוצרות מסך רוטט ומנגן, עליו היא מקרינה וידיאו בו נראות רגליו של אור, בעלה, צועד על האדמה, שר ושורק מנגינה שהוא הלחין. הווילון הלבן שופע ורך, מזמין למגע ומשמיע צלילים. על הקירות לידו תלויות בתפזורת עוד עשרות חתיכות פורצלן מאותו סוג, עוטפות את הקירות הלבנים של הגלריה בקצב ובצבעוניות פסטלית.

על הקיר הגדול תלויים מדפים מאולתרים ועליהם כוסות טרקוטה בצבעי אדמה, עליהן חרטה, מילאה וגילפה קטעי משפטים משירים, שהוצאו מהקשרם. על האוחז בכוס לגלגלה סביב סביב על מנת להצליח לפענח את השיר הכתוב עליה, לעיתים באופן לא ברור. המילים והמשפטים הופכים למנטרות, נטמעים בכוס ובטקס שתיית הקפה.



״קרקס הבריחה״ / שבוע העיצוב ירושלים

בית הנסן, ירושלים

בתאריכים 1-7.7.21

עשרות אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות!
מעל 160 משתתפים!

פרטים נוספים באתר  www.jdw.co.il

שבוע העיצוב ירושלים – פרויקט הדגל של בית הנסן ביוזמת משרד ירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים – חוזר לעבוד בשיא המרץ לקראת אירוע שיפתח ב-1 ביולי 2021 במרחב הפיזי של בית הנסן.

כתמה שנתית בחרנו לעסוק באסקפיזם, בעידן בו נראה כי אין נחוץ ממנו, אך גם אין מפלט מהעלויות שהוא משית עלינו. כצורה ומבנה אוצרותי סימנו את הקרקס האמריקאי הגדול של סוף המאה ה-19 כמרחב האסקפיסטי המושלם, המקפל לתוכו לא רק חזות נוצצת, אלא גם את המנגנונים המופלאים שמאפשרים אותו ואת המחירים הקשים שהוא גובה מהאקרובטים, האאוטסיידרים ובעלי החיים שהרכיבו את החוויה המושלמת שהציע.

דרך תערוכות, מיצבים, פרויקטים חדשים ומופעים, המהדורה העשירית של שבוע העיצוב ירושלים, והחמישית כאירוע בינלאומי רחב היקף, תיבחן שאלת האסקפיזם שנדמית רלוונטי מתמיד. לחלקנו היא מייצגת את המפלט המושלם מהשנה האחרונה, ולאחרים משמשת כמטאפורה אופטימלית לתאר את מה שהתרחש ומתרחש במהלכה.

אנו שמחים, מתרגשים וטעונים לחזור ולבנות את הפרוייקט החשוב הזה, שהוא בה בעת אסקפיסטי לחלוטין, ומהצד השני נטוע עמוק בקרקע הלא יציבה עליה אנחנו עומדים.

חלק מהמשתתפים:

בית הנסן ישנה את פניו ויהפוך לקרקס דרך פרויקט מעטפת מרכזי מאת דנה בן שלום, עמית פורטמן ואלון שריד ופרויקט בקסטייג׳ אפלולי בעיצובו של איתמר פלוג׳ה. אנשי הליצן x ישלבו בין עיצוב לקרקסנות ויפיחו חיים בבית הנסן לאורך כל שבוע העיצוב. פרויקט השדכן בניהולו של דניאל נחמיאס יפגיש בין מעצבים ובעלי מלאכה בתחום האוכל בירושלים, כעשרים יוצרים ויוצרות ישתתפו בתערוכת הפריקס (ביניהם: דניאלה מרוז, קובי פרנקו ומיכאל גולן, עמליה מגריל ודניאל גרבר, הילה שפירא, אופיר הללי, טל מור סיני, נטלי אילון, סלי קריסטל, נעמה אגסי, רוני לנדה, רוני עזגד, אביר סולטן, שאדי מג׳דלטון, שאול כהן), סטודיו Space Popular מלונדון יצור אינסטליישן חדש של מרחבים וירטואלים, ארז נאבי פאנה יצמיח גן חיות, ועוד.

שבוע העיצוב ירושלים מתקיים החל מ-2011 כאירוע העיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בישראל. בשנת 2016 התרחב שבוע העיצוב לאירוע בינלאומי המתפרס על שורת אתרים בירושלים ומכיל ערב רב של אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. מדי שנה שבוע העיצוב מתמקד בתמה מרכזית אשר בוחנת סיטואציות ירושלמיות וישראליות ייחודיות בעלות רלבנטיות בינלאומית, מתוך מחשבה כי הנוף התרבותי הייחודי בישראל הופך אותה למעין מעבדה חיה של נושאים גלובליים בוערים, ומתוך אמונה כי על עיצוב להגיב לנושאים אלו.

שבוע העיצוב הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים ובניהול חברת רן וולף.

בית הנסן – מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה המקיים ומקדם עשייה רבה ומגוונת במהלך השנה לקידום תחום העיצוב בירושלים ומעצבים ישראלים בכלל.

ניהול כללי: חברת רן וולף, מנהלת אמנתית: ענת ספרן, אוצר ראשי: טל ארז

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *