רב ערב 05.03.19

מישהו ראה פעם תצלום של מסתנן? | שתי תערוכות בנווה שכטר | שיח בתערוכה "גיבורע" | 'זמניות לנצח'/ איגור קרוטר | שיח בתערוכה "שלוש פעמים" | "הסירה כמשל" | "בלתי מושלמת באופן מושלם" | ”רקמת חיבור“ בבית הנסן

מישהו ראה פעם תצלום של מסתנן?

גלריה בנימין מארחת את עמותת זוכרות בתערוכה קבוצתית חדשה

אמנים: מיכל בראור, ניר הראל, מאי עומר, רונית צתרי | אוצרת: דבי פרבר
פתיחה: יום חמישי, 7 למרץ 2019, 19:00

החל משנות ה-50 הופיע אובייקט חדש בשיח הישראלי: ״הסתננות״. עשרות אלפי פליטים פלסטינים חדרו דרך גבולות המדינה על מנת לנסות ולשוב אל בתיהם ואדמותיהם, להשיב לעצמם את חפציהם שנותרו מאחור ולבקר את קרובי משפחתם. בשיח הציבורי לבשה חציית גבולות זו את דמותה של הבעיה המדינית החמורה ביותר ומי שעבר את הגבול זכה לתואר ״מסתנן״. חרף מרכזיותה של התופעה, ההסתננות מופיעה בשיח כמעט ללא תיווך של דימויים חזותיים ובפועל היא מעין אובייקט שאינו נראה. בעידן שבו שולט הדימוי הוויזואלי וגם אירועים אלימים כמו מלחמות וכיבוש נתפסים כתמונות, היעדרותם של דימויים מסוימים משדה הראייה משפיעה על האופן בו תופעה מקבלת משמעות או נמחקת מהתודעה, על האם היא נראית או נותרת באפלה. נוכחותם-היעדרותם של אותם פליטים/מסתננים שימשה כנקודת המוצא לאמנים המשתתפים, המציעים נקודת מבט עכשווית, שנובעת מתוך הווה המכיל את האירוע ההיסטורי כסימן חומרי, שאי אפשר לפטור אותו או להיפטר ממנו. לפרטים נוספים אנא ראו האירוע בפייסבוק או באתר זוכרות.

שעות פעילות הגלריה: רביעי 11:00-14:00, חמישי 16:00-19:00, שישי-שבת 11:00-14:00 | תאריך נעילה: 6.4.2019 | כתובת: גלריה בנימין, שביל המרץ 5, קומה 3, תל אביב.



Splendor / דינה גולדשטיין | קיר אמנות / גיא לוי

אוצרת: שירה פרידמן

פתיחה: 14 במרץ 2019, בשעה 20:00
"גלריית שכטר", מרכז נווה שכטר, רחוב שלוש 42 נווה צדק, תל אביב-יפו

Splendor היא שילוב של תערוכה ומיצג (פרפורמנס). בגלריה יוצגו עבודות חדשות של דינה גולדשטיין, היוצרת קולאז'ים פוטוגרפיים, מעין "איים של יופי" המבוססים על פרטים מתוך ציורים הולנדיים משולבים עם עיצוב דיגיטלי עכשווי. החיבור שעושה גולדשטיין בין "גבוה" ל"נמוך", יחד עם הפרטים המדוייקים מהציור ההולנדי, מעמת את אפסיות החיים עם פרטי פרטיו של היופי כפי שהוא מתגלה בריקמות, בתחרות ובציור הפלמי העשיר. לאורך התערוכה יתקיימו שני אירועים מדי שבוע (בהרשמה מראש), בהם תבצע האמנית מיצג בו הקולאז' מונפש ומוקרן על הקיר והקהל נסחף לתוך היצירות והקסם מתרחש.

דינה גולדשטיין, מתוך התערוכה Splendor, 2019, טכניקה מעורבת



"גיבורע: על מגדר באמנות, חלק ראשון"

 יום חמישי 7.3 שעה 19:00, הגלריה החדשה בסדנאות האמנים טדי

משתתפות: ד"ר סיגל ברקאי, חוקרת ואוצרת אמנויות, ראש תחום האמנות החזותית במשרד החינוך ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים; קורנליה רנץ, אמנית ואוצרת התערוכה "גיבורע"; רעיה ברוקנטל, אמנית המשתתפת בתערוכה "גיבורע"; נעמי טנהאוזר, אמנית, אוצרת ומייסדת שותפה של גלריה אנטאה

*השיח יערך בעברית ובאנגלית

על התערוכה:

שמה של התערוכה, גיבורע: B-side a Heroine, מצביע על צד B של תקליטי סינגל, אשר בניגוד לצד A, שהוקדש תמיד לשיר החשוב, היה פנוי לכותרים שלא הלמו את הקו המוזיקלי של האלבום. גם "אנטי גיבורות", סוג חדש של ייצוג גיבורות במדיה, שהחל לתפוס יותר ויותר מקום בתרבות, למשל בסדרות טלוויזיה כמו Homeland, אינו תואם את מושג הגיבורה הרגילה ומשמש כמעין צד B תרבותי-נשי. אנטי גיבורות הן דמויות רבות עוצמה המסרבות להגשים את הציפיות המוסריות שהחברה הלבישה על המופת הנשי ודרכו על נשים בכלל. האנטי גיבורה היא דמות מורכבת, מנוכרת, אגרסיבית, המגלמת תכונות של דמויות נשיות חזקות ואימתניות מהעבר דוגמת אלות הגורל, המכשפות והאמזונות.
התערוכה הגרמנית-ישראלית יוצרת נרטיב חזותי העוסק בצידו האפל של מודל החיקוי הנשי ההרואי. 12 אמנים ואמניות חזותיים בוחנים את צדו השני של התקליט שצד A שלו הוא הגיבורות האידאליות, שעיצבו במשך דורות את תפיסתנו לגבי איך צריכה "האישה האמתית" להיות ומציעים נקודת מבט אחרת.

אמנים: נסרין אבו בכר, חנאן אבו חוסיין, אולריק אוטינגר, נזקת אקיג'י, נינו ביניאשוילי, טינה ברה, רעיה ברוקנטל, יוכבד וינפלד, ראפת חטאב, רועי ויקטוריה חפץ, הילה לולו לינ, פרח כפר בירעים, קורנליה רנץ

אוצרות: קורנליה רנץ ותמר גיספאן-גרינברג

נעילה ב 18.3

לאירוע בפייסבוק

נזקת אקיג'י



'זמניות לנצח'/ איגור קרוטר

תערוכת צילום בגלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

אוצרת: שירלי משולם
פתיחה: חמישי 7.3.19 שעה 19:00
נעילה: 15.4.19

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, עופר גרנד קניון, קומה 3. דרך שמחה גולן 54, חיפה. טל: 04 – 81114151, 0505912952 [email protected]

תערוכת-יחיד ראשונה לצלם איגור קרוטר, הכוללת עבודות וסדרות שיצר בשנים 2007-2019, במקביל לעיסוקו כצלם מקצועי בתחום האופנה והפרסום. קרוטר עוסק במימד הזמן ובשאלות פילוסופיות לגבי מהות הזמן כגורם המשפיע על השתנות הגוף והנפש. צילומיו, המבוימים תוך הקפדה ודיוק, עוסקים בזמניות ובסופיות, הופכים את השגרתי לנשגב ואת היומיומי למונומנטאלי, ומערבבים יחד אלמנטים מהציור האירופאי הקלאסי עם מאפייני זהות ישראליים ונופים מקומיים. הצילום של קרוטר מחזיק בזמניות כאילו הייתה נצח ובנצח כאילו היה זמני. קרוטר, יליד העיר אודסה (1979), פועל כיום בתל אביב. הוא בוגר האקדמיה לאמנות Artez שבהולנד (2003-2007) והיה עוזרו של הצלם ההולנדי הידוע ארווין אולף (Olaf) באמסטרדם.



למה "שלוש פעמים"?

שיח גלריה בתערוכה "שלוש פעמים" | זהר אלעזר (קוואהרדה), אוצרת: אילנית קונופני

יום שני, 11 במרץ, 2019, בשעה 18:00

זהר אלעזר ואילנית קונופני ידונו בתהליך עבודתן על התערוכה ״שלוש פעמים״ מתוך דיאלוג מתמשך העוסק באימוני מבט, בלא-רואה ובלא רוצה לראות.

בתערוכת יחיד בגלריה של סדנאות האמנים בתלפיות, מציגה האמנית זהר אלעזר (קוואהרדה) עבודות המתייחסות לקשר שבין הפעולה וההתנסות האנושית לבין המרחב המארגן אותן. פעם אחר פעם היא נוקטת בפרקטיקה דומה של סימון חלל באמצעות הגוף: היא קובעת מסגרת של זמן, גבולות, הוראות עבודה, כביכול ניסיונות שליטה במרחב. אולם, הניסיון לתכנן מראש נפרם על ידי הבלתי צפוי ומוביל להתנסות בתנועה במרחב שהוא ספק בדיה או קיום במצב זמני. הגבול בעבודותיה של אלעזר ארעי, חדיר ומתהווה. מרחב ציבורי הופך למרחב פרטי, מרחב ביתי למרחב פוליטי, מרחב צבאי למרחב אמנותי.

סדנאות האמנים, האומן 26, קומה 3, תלפיות, ירושלים,  טל׳: 02-6797508.  שעות פתיחה: יום ב' 10:00-16:00, יום ד' 10:00-16:00, יום ה' 12:00-20:00, יום ו׳ 10:00-14:00 www.artiststudiosjlm.org

לאירוע בפייסבוק

סטיל מתוך "ציד", וידאו HD, 34 דקות, 2019



"הסירה כמשל"

תערוכה חדשה בגלריה לאמנות במכללה על שם "דוד ילין" בירושלים

האמנים המשתתפים: רות שלוס, אברהם אופק, דבורית בן שאול
אוצרת: נאוה ט. ברזני
פתיחה: 14.03.19 בשעה 19.30

הסירה כמשל מבקשת לטלטל את המבט אחר ההתאוות המתסכלת אל תפאורת המקום היציבה. אל אותו מרחב שנדמה שורשי ומכיל בעוד שהכלתו מכלה ומתכלה.

בהיותן עדות למסע חומל על מצב קונקרטי חושפות עבודותיה של האמנית רות שלוס רישום והתרשמות של עוולות ושל אי צדק חברתי, ומייצגות שרשרת מתמשכת של מראות החורבן והשבר שמותירות המלחמות. האוֹמן אברהם אופק העמיק והרבה בציוריו את סמליה של הסירה ששימשה ייצוג לעלייה ארצה, לרחם הנשי, למשא החיים, לביטויי שבר וחרדה, לנדודי אין קץ או לסירת הצלה. סירותיה וספינותיה של האוֹמנית דבורית בן שאול הן מעין מיכלים הנושאים דיוקן אנושי כלוא. בנסותה להחיות את ניצוצו של דיוקן אישי שקמל, משתקף דיוקנה של התרחשות קיומית מעורערת.

עבודות הסירה כמשל מייצגות את השברים ואת כמיהת ההיפלטות מהמרחב שאינו ודאי אל מיכל הסירה שבו הספק הוא נתון אפשרי. נראה שאת אותה אשליית ספק יפוגגו רגעי ההתפכחות של אותו פרט-נוסע, שיצא מסירת תודעתו ויגלה שטרם הגיע כיוון שעזב הכול מאחור.

 

הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים, א'– ה' 10.00 – 18.00, נעילה: 13.06.19



בלתי מושלמת באופן מושלם | Perfectly imperfect

תערוכה חדשה בגלריה "פרקש"

אלמגול מנליבייבל (קזחסטן), קונסוולו זטה (איטליה), דינה בווה (ישראל), אתי מור (ישראל), טלי נבון (ישראל), גליה זמיר (ישראל)
אוצר: אהרון פרקש
8.3.19 – 1.4.19
הפתיחה – יום שישי – יום האשה הבינלאומי – 8.3.19 בשעה 11:00

ביום האישה הבינלאומי תיפתח בגלריה פרקש ביפו תערוכה קבוצתית שכולה מחווה לנשים יוצרות. שש אמניות ממקומות שונים בארץ ובעולם, בנות דורות שונים, העוסקות בתחומי יצירה וחומרים שונים: פיסול, ציור וידאו, מיצב וצילום, מציגות בתערוכה משותפת, דרכה נוצר מפגש עוצמתי של עבודה נשית נועזת ולא מתפשרת. האמניות מציגות את סיפורן האישי זו לצד זו, חושפות בביטחון את חוסר השלמות שלהן וביחד בונות סיפור שלם, המורכב מנקודות מבט שונות ומרתקות.

גלריה פרקש – מזל דגים 5, יפו העתיקה -שעות פתיחה, א'-ה' 10:00-18:00 / שישי בתאום

אלמגול מנליבייבל, "דרך המשי שלי אלייך", 2014



”רקמת חיבור“

בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים

אוצרת: גבי המבורג פימה
נעילת התערוכה: 15.3

התערוכה מסכמת מפגשים שהתקיימו במהלך השנתיים האחרונות בין אמניות ואומניות יהודיות ופלסטיניות המגיעות ממגוון הקשת הדתית והפוליטית ומבקשת לפעול כמעין רקמת חיבור במציאות של סכסוך ושל הפרדה.

אירוע בתערוכה רקמת חיבור:

11.3, בשעה 19:00 השקת קטלוג התערוכה ומופע "תעירו ותתעוררו"

במסגרת האירוע יושק קטלוג התערוכה בנוכחות גברת רות דיסקין, מנהלת קרן ירושלים.

בשעה 20:00 יתקיים המופע ”תעירו ותתעוררו“ בחלל הגלריה.

פרטים אודות המופע: 

השד הכלוא יוצא החוצה מן הקערה, מתעורר, מתנער ושואף להפוך את הקערה על פיה.

עבודת מחול ואמנות פלסטית של הכוריאוגרפית מעין ליבמן-שרון בשיתוף אמניות ״סטודיו משלך״ יעל בוכבינדר-שמעוני ולאה לאוקשטיין. רקדנית: נטלי אפריאט.

היצירה נוצרה במסגרת פרויקט ״אמץ אמן״ של מוזיאון ארצות המקרא בשיתוף עם "יעל – בית ליוצרי מחול עצמאיים בירושלים" והמחלקה למחול בעיריית ירושלים.

היצירה נולדה מתוך שיח שהתנהל סביב קערות ההשבעה וחותמות הגליל העוסקות בזהות ובהגנה ומוצגות במוזיאון ארצות המקרא. החשיפה לחפצים אלו פתחה עבור האמניות פתח לחקירה מעמיקה, מחשבות ותהיות על הזהות ועל מקומה של האישה בימינו, לאור השינויים הדרמטיים שהתרחשו בעולמן של נשים. לכאורה, האופן בו אנו מסתכלים על היחס בין העבר וההווה הוא פרוגרסיבי. בעבר, הכוחות הלא רציונאליים שלטו והשתלטו על התודעה הנשית וכיום אנו משוחררים משדים אלו. בעבר, נשים היו כבולות בזהותן ובמקומן לבית ולמשפחה ובהווה הזהות הנשית ומקומה של האישה כבר אינו מוגבל. אך כל זה לכאורה בלבד, וגם כיום המתח והמשא שנשים נושאות קשורים בטבור לאותו הבית, לאותה המשפחה ולאותם אזורי דמדומים רגשיים המתעצמים עם הולדת ילדים וגידולם בעולמנו הסוער. לכאורה, מקומה של האישה כבר חרג מגבולות אלה וכבר אין מקום לטפל בפחדים ובקשיים אך למעשה מתעצמים שדים ובקיעים.

קרדיטים:

כוריאוגרפיה: מעין ליבמן-שרון

אמנית פלסטית: יעל  בוכבינדר-שמעוני

סאונד: לאה לאוקשטיין

רקדנית יוצרת: נטלי אפריאט

אמנית שותפה ליצירת המקור: מיה רשף

מראה הצבה מתוך "רקמת חיבור", צילום: יעקב ישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *