"רב ערב", 22.05.18

עשו מנוי ל"ערב רב" | תערוכה חדשה במוזיאון העיר חיפה | "דבר מן המדבר" | "הדיבוק 1937–2017", הצגה אחרונה השנה – הנחה מיוחדת לקוראי "רב ערב"! | גראז' סייל של קבוצת סלה-מנקה

עזרו לנו להמשיך לעשות עיתונות תרבות עצמאית, בועטת, מגוונת והוגנת

עשו מנוי ל"ערב רב"!

אתר האמנות "ערב רב" מתקיים על בסיס תרומות, מענקים ועבודתם המסורה של מתנדבים. האתר מקפיד לפרסם תוכן איכותי ולאפשר שיח מורכב על אמנות ישראלית ובינלאומית.

רוצים/ות לתמוך בהמשך פעילות האתר? עשו מנוי חודשי או העבירו תרומה חד-פעמית, והתחדשו בחולצה או תיק של "ערב רב".
מבצע לנרשמים/ות:
מנוי בסך 20 שקל לחודש – תיק בד של "ערב רב" במתנה.
מנוי בסך 35 שקל לחודש – חולצת "ערב רב" במתנה.
מנוי בסך 50 שקל לחודש – תיק וחולצה של "ערב רב" במתנה.
תרומה חד-פעמית בסך 150 שקל ומעלה – תיק וחולצה של "ערב רב" במתנה.
לתרומה לחצו כאן



תערוכה חדשה במוזיאון העיר חיפה:

"אחרי המלחמה הקודמת, 1970–1989", אביב יצחקי

אוצרות: אפרת אבני-מזא"ה וענבר דרור-לקס

אביב יצחקי (נ' 1949), צלם יליד חיפה, נע בין הערים חיפה, ירושלים ופריז בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת וחווה את התמורות שחלו בחברה היהודית בישראל ובצרפת באותן שנים. בתקופה זו הוא יצר גוף עבודות מרשים ומקיף, המתאר את הסביבות העירוניות שבהן חי ואת עושר הצורות שמצא בהן. יצחקי עבד כצלם עצמאי עבור כמה עיתונים יהודיים ומוסדות של הקהילה היהודית, וכן עם עיתונים ומשרדי פרסום בישראל. תצלומיו משקפים, לעתים באופן סמוי, את המעברים בין המדינות. בדומה לבני דורו, מלחמת יום-הכיפורים ב-1973 חוללה שבר בחייו, שהוביל אותו להגר לצרפת ולהתקרב לדת. יצחקי הוא "המשוטט" בנופים העירוניים של ישראל וצרפת ולוכד במבטו את הסביבה המקיפה אותו ואותנו. באמצעות הצילום של היומיומי והאקראי הוא מראה לנו את מה שלא ראינו, את מה שלא שמנו לב אליו וגם את מה שלא רצינו לראות וביקשנו לשכוח.

אביב יצחקי, "הפגנה למען שחרור נתן שרנסקי", פריז, תחילת שנות השמונים



"דבר מן המדבר", מדרשי צילום עכשוויים בעקבות מסורות מעמד הר סיני

תערוכת צילום של אהרון קריצר

המקלט לאמנות, ירושלים
אוצרת: נעה לאה-כהן
פתיחה: חמישי, 10.5.18, בשעה 19:30

דבר האוצרת: "בחודשים האחרונים העברתי סדנה של 'צילומדרש' לקבוצה של צלמים חרדים בירושלים. המשימה היתה להביא את החוויה ההתגלותית והמדברית לידי ביטוי ולעסוק בעשרת הדיברות ממקום עמוק ועכשווי. למדנו טקסטים מקראיים וחז"ליים בחברותא, ובעקבותיהם יצאנו לצלם יחדיו ולחוד; במדבר, בירושלים ובמרחב האישי והרגשי של כל אחד מהמשתתפים. התוצאות מועלות בתערוכה ומזמינות את הצופים, מכל המגזרים, לחוות מורכבות רוחנית, קיומית ואמנותית".
שעות פתיחת הגלריה: א', ג', ה', 10:00–13:00, 17:00–21:00.
המקלט לאמנות, רח' יהודה המכבי 6, שכונת מקור-ברוך, ירושלים. פרטים נוספים: 052-2328627, 02-5001019.

אהרון קריצר, "דבר מן המדבר"



הנחה מיוחדת לקוראי "ערב רב"/"רב ערב":
50% הנחה לכרטיסים ל"הדיבוק 1937–2017
"

ההנחה תקפה עד ה-30.5.18

קוד: 5010

מוצ"ש, 2.6.18, בשעה 21:00

יידיש, כותרות בעברית ובאנגלית

כרטיסים: 100–120 שקל לפני הנחה

למידע נוסף ולרכישת כרטיסים: כאן


"הדיבוק 1937–2017"

קבוצת סלה-מנקה, עדי קפלן ושחר כרמל
בשיתוף תזמורת הרחוב הירושלמית

תיאטרון ירושלים, אולם הנרי קראון

55 דקות ללא הפסקה

"אני מציעה להתייחס אל הסרט-פרפורמנס החדש, 'הדיבוק 1937–2017", לא רק כאלגוריה לדיבוק עצמו או כפרפורמנס רדוף, אלא גם כשיתוף פעולה עם המוות, שיתוף פעולה בין שני עולמות […] וכדרך אפשרית להבטחת המשך תרבות היידיש, להעלאתה מחדש ולהפיכתה לאלמותית"

(מריאן לופ, 2017)

המחזה "הדיבוק – בין שני עולמות" מאת ש' אנ-סקי נכתב בתחילת המאה ה-20 והצליח לחדור עמוק אל עולם התיאטרון היהודי. לימים הפך לטקסט קנוני שבהשראתו נכתבים עד היום מחקרים, עיבודים ויצירות.

ב"הדיבוק 1937–2017" מבצעים היוצרים כמה התערבויות בסרט הפולני דובר היידיש, "דער-דיבוק", שבוים ב-1937 על-ידי מיכאל ושינסקי: הפסקול המקורי מושתק, ובמקומו ניצבים על הבמה התזמורת, שמנגנת יצירה מאת בדז'יך סמטנה בניצוחו של עידו שפיטלניק; חברי קבוצת סלה-מנקה, שמדבבים ביידיש את הדמויות הראשיות; קפלן, כרמל ורוטמן-מאואס, שמבצעים אפקטים מיוחדים וקולות רקע; והזמרת אן אליזבט, ששרה את שירתן של הדמויות.

הסרט-פרפורמנס שיצרו סלה-מנקה, קפלן וכרמל הוא אירוע איקוני רב-שכבות, המשקפות במידה רבה דיאלוג רחב עם המוות – זה שמתקיים בסיפור המקורי, זה שמתקיים עם תרבות היידיש ההולכת ונעלמת, וזה שמתקיים מעצם הטיפול המחודש בסרט וממשיך להעניק לסיפור המוכר מעמד אלמותי. סיפור האהבה הטרגי של לאה וחנן לובש בעיבוד הנוכחי צורה חדשה, וכפי שדמותו של חנן חודרת לגופה של לאה וקולו בוקע מגרונה, כך פסקול הסרט בוקע מגרונם ומכליהם של התזמורת והפרפורמרים על הבמה.

יוצרים: קבוצת סלה-מנקה, עדי קפלן ושחר כרמל / בימוי: קבוצת סלה-מנקה (לאה מאואס, דיאגו רוטמן) / דיבוב דמויות: קבוצת סלה-מנקה (לאה מאואס, דיאגו רוטמן) / קולות חיים ואפקטים: עדי קפלן, שחר כרמל, אשו רוטמן-מאואס / זמרת: אן אליזבת / מוזיקה חיה: תזמורת הרחוב הירושלמית בניצוחו של עידו שפיטלניק

 

טריילר: כאן

נשמח מאוד לראותכןם!

לאירוע בפייסבוק

קישור לביקורת של אפי בת-אילן: כאן



גראז' סייל של קבוצת סלה-מנקה

הגלריה העירונית כפר-סבא

אוצרת: מאירה פרי-להמן
פתיחה: חמישי, 24.5.18, בשעה 19:00
השקת קטלוג ואירוע מכירה נוסף: 19.6.18

זוהי תערוכתה האחרונה בישראל, לפי שעה, של קבוצת סלה-מנקה הירושלמית, שכן חברי הקבוצה, לאה מאואס ודיאגו רוטמן, נוסעים לקנדה לתקופת לימודים שאמורה להימשך כשנה. סלה-מנקה פועלת זה 18 שנה ומזוהה עם פעילות אמנותית חתרנית, עצמאית ותוססת מסוגים שונים: וידיאו, מיצב, מיצג ומדיה חדשה. ב-2009 ייסדו מאואס ורוטמן את מרכז מַעמוּתָה לאמנות ומדיה, המציע מסגרת מפגש, מחקר ותצוגה ליוצרים בתחומים שונים. המרכז שוכן בבית הנסן בעיר. פעילות הקבוצה מתקיימת בעיקר בבירה, והיא יצאה מגבולותיה פעמים אחדות בלבד.
ה"גראז' סייל" שמקיימת הקבוצה בגלריה מטשטש ובוחן, כמנהגה של הקבוצה, את הגבול הדק בין האמנות לחיים. זוהי "מכירת חצר" שנותנת למבקרים אפשרות לרכוש מחפצי האמנים, ובתוך כך חושפת אלמנטים מתחום הפרט שלהם. במכירה – המתייחסת באירוניה הן למכירה פומבית של אמנות והן למכירת חפצים יד-שנייה לרגל נסיעה – מוצעים למכירה פריטים שונים: אובייקטים ששימשו אביזרים ביצירות האמנות של הקבוצה; יצירות אמנות שיצרו או פרגמנטים שלהן; ופריטים שונים מבית המשפחה, בעלי היסטוריה רגשית הקשורה לחיי האמנים או ליצירותיהם. ההיבט המסחרי של התצוגה מדגיש את היחס האמביוולנטי של האמנים כלפי הממסד האמנותי בכלל, והגלריה לאמנות בפרט. במקום עבודות אמנות חתומות וגמורות הם מבקשים לחשוף בגלריה את התהליך היצירתי, שבמקרה הנוכחי כולל מעבר לחו"ל שמערער את יציבות המרחב האמנותי והביתי שלהם. הגלריה הופכת ל"חצר" של האמנים, והתצוגה בה עשויה להתפרק או להיבנות תוך כדי הצגתה.
כל ההכנסות מ"מכירת החצר" מיועדות להפקת הפרק הבא ב"טלנובלה הארגנטינית-ישראלית", תולדותיה של בתיה מ', שיצרה קבוצת סלה-מנקה ב-2006 עבור פסטיבל בת-ים לתיאטרון רחוב. הפרק הראשון של תולדותיה של בתיה מ', שאורכו כ-40 דקות, הוקרן בלוויית דיבוב חי בזמן אמת מפי שני גיבורי הטלנובלה, בני הזוג מאואס ורוטמן, ששיחקו בה לצד בתם, אשו, חבריהם ובני משפחה. בעבודה מתקיים מתח בין אירוע חי וסיפור טלוויזיוני, בין תרבות המונים ומופע אוונגרד, בין מלודרמה וביקורת חברתית. באמצעות יצירת פרק נוסף, שמתאר את המשך הסיפור בחלוף שבע שנים, מבקשים היוצרים להקנות לעבודה מאפיינים של טלנובלה פוסטמודרנית, אטית (מאירה פרי-להמן).
גלריה עירונית כפר-סבא, רח' גאולה 12, כפר-סבא, טל' 09-7649303/4. שעות פתיחה: א'–ה', 12:00–09:00, 16:00–20:00, ו', 12:00–09:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *