רב ערב 15.1.2015

מפגשים עם אמנים בתערוכה "שירת המקהלה" | תמי סואץ | אלי קופלביץ | "מאנדי וורהול ועד היום: התרבות, הצבע, הגוף" | מפגש עם האמנית מאיה ז"ק | מאירה שמש | פרס אן וארי רוזנבלט | "התכנסויות": סדרת אירועים במסגרת התערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף" | פסטיבל "קולה של המלה" 15

לואיג'י קופולה, מתוך עבודת הווידיאו שלו בתערוכה "שירת המקהלה", מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

מפגשים עם אמנים בתערוכה "שירת המקהלה"
מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית
שבת, 19.12.15, החל מ-11:00

11:00, תווים למקהלה פוליטית עתידית, לואיג'י קופולה
האמן הבלגי-איטלקי לואיג'י קופולה, שעבודתו "על מטמורפוזה חברתית" מוצגת בתערוכה "שירת המקהלה", יארח משתתפים מ"סדנת מחקר למקהלה פוליטית" להתערבות פרפורמטיבית בלתי צפויה במוזיאון. במהלך חודש דצמבר מתארח קופולה בתוכנית הרזידנסי של ארטפורט. במהלך שהותו עורך האמן סדנה למקהלה פוליטית, שמשמשת כלי למחקר של הקשרים פוליטיים ומוזיקליים מקומיים.
12:00, שיח עם האמנית טלי קרן על עבודתה "ירושלים החדשה"
12:30 סיור בתערוכות בהדרכת נעמה בן-יוסף

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, רח' הבנים 4, הרצליה, טל' 09-9551011

תמי סואץ, ללא כותרת, 2009, צילום דיגיטלי

"גבעת הילדים, מחוות": תערוכת יחיד של תמי סואץ
מקום-לאמנות, קריית-המלאכה

אוצרת: אירית לוין
פתיחה: חמישי, 24.12.15

התערוכה עוסקת במחוות לקייטנה של הפנימייה המיתולוגית גבעת-הילדים, שהוקמה על-ידי הורי האמנית בשנת 1961 באבן-יהודה. במהלך העשור האחרון עוסקת תמי סואץ בצילום המקום ומתעדת את עקבות הזמן: תהליכי בליה של חפצים, צעצועים ומשחקים שנותרו שם. עבודותיה מציעות מבט רב-שכבתי: כמה מן התצלומים מציגים פיסות פרגמנטריות מהמתחם של גבעת-הילדים כפי שהן היום, ובאחרים האמנית מתערבת בתפאורה. גוף העבודות הוא קפסולה של מקום וזמן שבה האמנית אוגרת ומתווכת את זכרונותיה באופן אסוציאטיבי.

התערוכה, שתתפרש על פני שלושת חללי הגלריה, תשלב בין עבודותיה של סואץ לחומרים דוקומנטריים ותצלומים היסטוריים.

גלריה מקום-לאמנות, קריית-המלאכה, רח' שביל-המרץ 6, תל-אביב.

אלי קופלביץ, הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה

Funny But It's True"", אלי קופלביץ
הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה

אוצרת: ענת גטניו
פתיחה ושיח גלריה: 21.12.15, ב-15:30
נעילה: 18.1.16

תערוכת היחיד של האמן אלי קופלביץ מציגה עשרות ציורים בדיו צבעוני על נייר מהשנתיים האחרונות. העבודות צוירו באינטנסיביות האופיינית לאמן ו"שוגרו" כמעט מדי יום למרחב האינטרנטי של הרשת החברתית. ב"פוסטים" שהעלה האמן הופיעו הציורים מותאמים לפורמט הפייסבוק, כמעין יומן ויזואלי, ואליהם צורפו לעתים שורות אסוציאטיביות וחידתיות. תערוכה רחבת היקף זו משחזרת את הריבוי והדחיפות שבפעולת האמן. לאמנותו של קופלביץ קול ייחודי ועצמאי, רחוק מכל אופנה או מגמה אמנותית. הוא מתגורר ויוצר בצפון הארץ, הרחק מן הזירה האמנותית, ומתבונן עליה מבחוץ, באורח אירוני וביקורתי, תוך שהוא מצטט בעבודותיו יצירות קנוניות מתולדות האמנות המודרנית והישראלית, או מתייחס למוקדי הכוח וקובעי הקאנון של עולם האמנות.

לגלריית העבודות

הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה. ראשון עד חמישי, 10.00–18.00, שישי, 10.00–13.00.

רוי ליכטנשטיין, Wall Hanging, 1965-1964, לבד, אוסף מוזיאון ישראל, ירושלים

"מאנדי וורהול ועד היום: התרבות, הצבע, הגוף"
מוזיאון חיפה לאמנות 

אשכול התערוכות החדש, "מאנדי וורהול ועד היום: התרבות, הצבע, הגוף", מציג שתי תערוכות קבוצתיות – פופ-ארט ואופ-ארט – וסדרת תערוכות יחיד של אמנים ישראלים עכשוויים. התערוכה "חווית הפופ והתשובה הישראלית", שאצרה סבטלנה ריינגולד, עוקבת אחר חדירת ערכי הפופ האמריקאי לשדה האמנות הישראלי החל משנות ה-60. בין האמנים בתערוכה: אנדי וורהול, ג'יימס רוזנקוויסט ורוברט ראושנברג, הנרי שלזניאק, יגאל תומרקין, מיכאל ארגוב, רפי לביא, אורי ליפשיץ ואביבה אורי. תערוכת האופ-ארט, שאוצרות אפרת קליין ונגה אליאש-זלמנוביץ', מציגה את נסיונותיה של האמנות המודרנית לבחון את האופן שבו הצופה קולט דימויים דרך יצירות של לאסלו מוהולי-נאג', יוזף אלברס, ויקטור וסרלי, בריג'ט ריילי ואמנים אחרים מתנועת האוֹפּ-ארט, שחקרה את מימד התעתוע ואי-הוודאות של מראה העיניים וזכתה לפופולריות והצלחה מסחרית רבה בשנות ה-60.

סדרת תערוכות יחיד שאוצרת סבטלנה ריינגולד מציגה עבודות עכשוויות בהשראת אמנות הפופ: ג'ניפר בר-לב, סרג'יו סגרה, ערן שקין, אליעזר זוננשיין, גרי גולדשטיין, אילת כרמי, עידו שמי, דויד טרטקובר, גיא ינאי, פנינה רייכמן, אוסוולדו רומברג ותערוכת יחיד של האמן האמריקאי פדריקו סולמי, שאוצרת הדס יוסיף-און.

מוזיאון חיפה לאמנות, ראשון עד רביעי, 10:00–16:00, חמישי, 10:00–19:00, שישי, 10:00–13:00, שבת, 10:00–15:00.

מאיה ז"ק ו-Stuben21 (ניקול הורן ופטר דניאל), "אופקים שבורים – שטיבלאך", 2015, מיצב. צילום: אלעד שריג

מפגש עם האמנית מאיה ז"ק בתערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף"
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

שבת, 19.12.15, ב-12:00

התערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף" ממחיזה את הקשרים, הזיקות ויחסי הגומלין הכורכים יחד את הספר והגוף האנושי ומתחקה אחר המימד הפיזי והגופני של ספרים. היא עוסקת בספר על קדושתו כמו גם על חילולו וחילונו, על שימורו והיעלמותו. אוצרי התערוכה, דרורית גור-אריה ורפאל סיגל, יצרו מרחב נזיל המשלב בין עבודות אמנות עכשוויות לפריטים ואובייקטים עם ערך היסטורי-תרבותי. מיצב הענק "אופקים שבורים – שטיבלאך", של האמנית מאיה ז"ק, בשיתוף הסטודיו הווינאי Stuben21 (ניקול הורן ופטר דניאל), שנוצר במיוחד לתערוכה, משלב בית-מדרש עכשווי וספרייה הכוללת ספרים מדיסציפלינות שונות ועומדת לרשות קהל המבקרים לעיון, לימוד וקריאה. ז"ק מחברת בין שני קצוות: מחד, את מושג ההיימאט כפי שהוא מופיע בהקשר הגרמני והאוסטרי על הערכים הגלומים בו: בית, שורשים, השתייכות והיות יחד, ומאידך – את השטיבלאך היהודי, הקשור בהוויית הגלות, הזרות, העקירה והנדודים.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

ללא כותרת, 1991, שמן על בד, צילום: רן ארדה

"שמלתה של אמי", מאירה שמש
גלריה עירונית כפר-סבא

אוצרת: מאירה פרי-להמן
נעילה: 31.12.15
שיח גלריה: 8.12, 22.12, ב-19:00. הכניסה חופשית

מאירה שמש, בוגרת קלישר, פעלה בסצינת האמנות הישראלית במשך עשר שנים בלבד, בשנים 1986–1996, ונפטרה בבית-חולים בבלגיה לאחר שלא נמצא לה לב מתאים להשתלה. 11 שנה חלפו מאז הוצגה תערוכתה הרטרוספקטיבית במשכן לאמנות עין-חרוד. תערוכה זו נותנת ביטוי לשאיפה שלא לתת לאמנותה לשקוע בשכחה. הצופה ביצירותיה אינו יכול שלא לקלוט את ביטויי שמחת החיים שלה. שמחה מוגזמת כמעט, שמודעותה למותה הקרב הקצינה. עבודותיה מציעות בחינה ביקורתית של נושאים הנמצאים במרכז השיח האמנותי זה שנים – נשיות, התיילדות, מזרחיות, משפחתיות – ולצדן אירוניה והומור, יחד עם רצון מתמיד לקשט ולייפות, כמו גם ללכת בדרכה שלה ולהתריס. דרך זו מתבטאת בבחירת חומרים בלתי שגרתיים, כגלולות רפואיות למשל, הנחת הצבעים בידיה ובאצבעותיה, שימוש ייחודי בחומרי ציור והעדפה לצבע, צורה ותנועה על פני פרטי פנים או גוף. כפי שאמרה בראיון עימה, "אין חיים בלי נקודות הצבע".
* עזבון מאירה שמש, באדיבות משכן לאמנות ע"ש חיים אתר, עין-חרוד.

גלריה עירונית כפר-סבא, רח' גאולה 12, כפר-סבא. טל' 09-7649303.

קול קורא להגשת מועמדות לפרס אן וארי רוזנבלט לאמנות חזותית

קול קורא להגשת מועמדות לפרס אן וארי רוזנבלט לאמנות חזותית

אן וארי רוזנבלט ובית האמנים תל-אביב גאים להכריז על פרס חדש שיוענק לאמן פלסטי פעיל, החי בישראל, במטרה לקדם ולעודד יצירה ישראלית. הפרס פונה לאמנים פלסטיים שחלפו לפחות 8 שנים מסיום לימודיהם באקדמיות השונות, ובמהלכן הציגו לפחות 10 תערוכות יחיד ו/או קבוצתיות בחללים נבחרים, ועבודותיהם תועדו והופיעו בקטלוגים או אמצעי פרסום אחרים. האמן הנבחר יקבל פרס כספי בסך 15,000 שקל, ותערוכת יחיד ביוני 2016, בחלל הגלריה העליון בבית האמנים תל-אביב, באוצרות אורלי הופמן. במסגרת הזכייה ותערוכת היחיד, ימומנו לאמן שירותי יחסי-ציבור וצילום מקצועי לתיעוד התערוכה.

חברי ועד הפרס: גליה בר-אור, מנהלת ואוצרת משכן לאמנות עין-חרוד; רותי דירקטור, אוצרת אמנות עכשווית, מוזיאון תל-אביב לאמנות; אריה ברקוביץ', מנהל ואוצר ראשי, בית האמנים תל-אביב; אורלי הופמן, יוזמת הפרויקט ואוצרת תערוכות הפרס; אן וארי רוזנבלט, תורמי הפרס.

לפרטים על הליך הגשת המועמדות
קול קורא זה מנוסח בלשון זכר, אך מיועד באופן שווה לאמנים משני המינים.
מועד אחרון להגשה: 25.12.15.
כתובת מייל להגשת מועמדות
לבירורים: בית האמנים תל-אביב, איריס נדל, 03-6246685.

מראה הצבה, מתוך התערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף", מוזיאון פתח-תקווה. צילום: אלעד שריג

"התכנסויות": סדרת אירועים במסגרת התערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף"
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

רביעי, 23.12.15, ב-20:00

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות מקיים סדרת אירועי ספרות, מוזיקה, שירה, פרפורמנס ומחול במסגרת התערוכה "ביביליולוגיה: הספר כגוף". התערוכה, שאצרו דרורית גור-אריה ורפאל סיגל, מבקשת לפענח את קסמו של הקשר בין הספר לגוף האנושי ומתחקה אחר המימד הפיזי והגופני שקיים בספרים, תוך התייחסות להיבטים של טקסט, שפה ופעולת הקריאה. האירוע השני בסדרה יעסוק ביחסי הגומלין בין גוף למקורות היהודיים.
בתוכנית: "יש אדם נעשה ספר": הסופר והעיתונאי דב אלבוים ישוחח על גוף וספר במקורות היהודיים; אמנית הקול ענת פיק במופע דיבור-שירה שנוצר במיוחד לתערוכה, ובמסגרתו תקריא ממקורות שונים, בשפות שונות ומתקופות שונות.
40 שקל. הכרטיס כולל כניסה לתערוכות המוזיאון (מספר המקומות מוגבל).
לרכישת כרטיסים: 03-9286304/26 ובמייל.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

נעם סנדל, מתוך הפסטיבל "קולה של המלה 15" , תיאטרון ירושלים

פסטיבל "קולה של המלה" 15
"בשידור חי"        
15-17.12 | תיאטרון ירושלים | "האולפן" | 21:00

ניהול אמנותי: גיא בירן, נטע מייזלס ומיכל הרדה

זוהי שנתו ה-15 של "קולה של המלה", פסטיבל הדגל של הזירה הבין-תחומית, החוקר את החיבורים בין אמנות המלה לאמנות המופע. כאשר פרצה הטלוויזיה לבית המודרני, היא הביאה עימה את הדיון הציבורי היישר אל תוככי הסלון המשפחתי. לראשונה בהיסטוריה נחשף הציבור לאירועי השעה ולדיבור החי של ההתרחשות הפוליטית והתרבותית.
שנים לאחר מכן – האקטואלי, "מה שקורה" ו"מה שנאמר" אינם קורים ונאמרים עוד במקום רחוק. הם נוכחים בכף ידנו ונגישים בכל רגע. כאשר אנו מביטים במרחשת התקשורת המרצדת על גבי המסכים המקיפים אותנו, קשה לחמוק מן התחושה שהדיון הציבורי בישראל נמצא היום במצב של אובדן דרך. ההתלהמות, ההכפשה והסיסמאות הפכו לאבני דרך של כלכלת המלה המשודרת. אופי שיח זה חדר לאחרונה גם למרחב המקיף את זירת היצירה הישראלית, והחרפת הטונים בכל הקשור לשאלות אודות תרבות הביאו אותנו השנה לעלות לשידור ולבחון את היחסים המורכבים בין המלה והדיבור לבין המצלמה והמסך. היוצרים המשתתפים בפסטיבל יצאו לחקור: כיצד מטעינה המצלמה את חלל השיחה? מה זוכה להיכנס למסך ומה נשאר בחוץ? מה קורה לדיון ולתקשורת הבין-אישית כאשר הם ממוסגרים בזירת הפריים?
לרכישת כרטיסים: כאן. מחיר: 70 שקל.

* זוג כרטיסים לפסטיבל יחולק לקורא "רב ערב" הראשון שישלח מייל.

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *