אין תרבות בלי לחם – קול קורא

פרויקט "אמץ אמן" מתרחב. אמנים מוזמנים להצטרף למיצג האמנותי "אין תרבות בלי לחם" העוסק בבעיית השכר של אמנים וליצור קופה אישית שתוצג בתערוכה. ביחד נעלה את נושא שכר האמן לראש סדר היום הציבורי. המיצג נולד מתוך צורך, נוגע בבעיה אמיתית של אמנים. בעולם האמנות ההנחה היא שהאמנים יוצרים בחינם "למען האמנות שלהם". הכול מתוקצב למעט […]

פרויקט "אמץ אמן" מתרחב. אמנים מוזמנים להצטרף למיצג האמנותי "אין תרבות בלי לחם" העוסק בבעיית השכר של אמנים וליצור קופה אישית שתוצג בתערוכה. ביחד נעלה את נושא שכר האמן לראש סדר היום הציבורי.

המיצג נולד מתוך צורך, נוגע בבעיה אמיתית של אמנים. בעולם האמנות ההנחה היא שהאמנים יוצרים בחינם "למען האמנות שלהם". הכול מתוקצב למעט שכר האמן.

לא יתכן שבמדינה מתקדמת המעוניינת באירועי תרבות איכותיים אמנים המוזמנים להציג במוסדות תרבות ציבוריים מממנים מכיסם ותורמים מזמנם ליצירת התערוכה ללא קבלת שכר עבור עבודתם.

נוהג זה פסול ויש לשנותו!

הנכם מוזמנים לקחת חלק במיזם העוסק בסוגיית הפרנסה של אמנים.

מטרת מיזם זה להעלות את המודעות של מקבלי ההחלטות על מנת שיוסיפו לתקציב התרבות הארצי והמוניציפאלי– תקציב נוסף 'שכר אמן' עבור האמן יוצר אירוע תרבות במוסדות ציבור.

מקבלי ההחלטות מתבקשים לבצע תיקון היסטורי בו יתקצבו 'שכר הוגן' לאמנים עבור עבודתם כנהוג במדינות מתוקנות ובכל תחום עבודה אחר בישראל.

הנכם מוזמנים ליצור קופת אמץ אמן אישית, כל אחד בסגנונו,

1. יש לכתוב את שם היוצר על הקופה (אפשרי גם על גב הקופה),
2. יש לדאוג למתלה.
3. גודל הקופה המקסימאלי  30 על 40 ס"מ.

את הקופות יש להביא לרחבת מוזיאון ת"א, לאחר מכן יוצגו הקופות בתערוכה בבית האמנים בת"א, תאריך מדויק להצבת הקופות יפורסם לנרשמים.

חשוב להבהיר כי אין ביטוח ואחריות על הקופות ולא על תכולתן.

לכול המעוניין נא לפנות למייל  [email protected]  עד התאריך 10.7.2012 בצרוף תצלום של הקופה המיועדת ופרטים של היוצר.

כל אמן יתבקש להביא את קופתו בתאריך המיועד שיפורסם גם לציבור הרחב.

המטרה היא להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי מחוץ לגבולות שדה האמנות.

אין תרבות בלי לחם, אין לחם בלי תרבות !

בברכה

איתמר בגליקטר

14 תגובות על אין תרבות בלי לחם – קול קורא

    ולתערוכה הזו יש שכר אמן? או שהאמן שומר את מה שהציבור ישלשל לקופה? 🙂

    מדוע לא לדרוש תשלום ובמידה ואין שכר אמן פשוט לא להציג\להחרים ?
    לגיטימי לבקש שכר עבור עבודה.

    את/ה צודקת אפשר לדרוש ,אפשר לא להציג/להחרים, זה חשוב ,אבל כשאין תקציב ל"שכר אמן" וזה לא ממש קיים זה לא ממש יעזור ! האמן כפרט לא יקבל כלום.

    אנחנו צריכים שינוי מבני,שמקבלי החלטות יבינו שיש בעיה עם זה

    איתמר , תבורך על המחשבה הזמן והטורח שאתה משקיע לטובת כולנו.
    מחשבה אסוציאטיבית בכל זאת עולה ומעיבה מעט על ההצעה לטעמי, הצבת הקופות במתחם מוזיאון תל אביב לצורך איסוף תרומות מהצבור הופכת את המעשה לפעולת צדקה , אמנות מגיע לה שכרה בזכות ולא בחסד.
    נ.ב נזכרתי אנני מבינה את ההגדרה שכר אמן עד תום, האם תשלום הוצאות על הקמת תערוכה כפי שנוהג מוזיאון פתח תקוה, מוזיאון ישראל.. יוגדר כשכר אמן
    נדמה לי שסוגיה זו איננה מבוררת עד הסוף ולכן לא מצליחים לייצר החלטות התנהלות אל מול הממסד האמנותי.

    נחמה – שתי נקודות- הראשונה – אני מסכימה לגבי הענין של פעולת צדקה, ולכך שלאמנות מגיע בזכות. אולם אני הבנתי את הרעיון של איתמר כמעשה קיצוני, המדגיש את האבסורד בכך שהאמן נאלץ לחזר על הפתחים המעטים שקיימים כדי לבצע/לממש פרויקט, ואת העובדה שקשה לאמנים בארץ להתקיים בזכות. נ
    נקודה שניה: בזמנו בארגון האמנים הגדרנו שכר אמן כפי שהוא מוגדר בחו"ל – כאשר אמן מוזמן להציג תערוכה, הוא מגיש תקציב עלויות לקראת התערוכה, וביניהן נמצא סעיף 'שכר אמן', שמקובל שיהיה סביב 10% מתקציב ההצעה. יש המכנים זאת 'הונורריום'.

    נחמה הסוציאטיבית את צודקת, זה האבסורד, לכן הקופות הן דרך נהדרת להבהיר את המסר שצריך שכר אמן ולא צדקה אינגה הבינה את הרעיון יופי,
    בשביל לעשות אמנות אנחנו משקעים משאבים רבים כולל זמן עבודה שבכל תחום אחר נמדד בשכר. אני לא מתכוון על תשלום עבור הוצאות שברוב המקרים גם לא קיים וחשוב שיהיה, אלה על תקציב ל"שכר אמן", השאיפה שלי שבכול הגלריות הציבוריות יהיה תקציב חדש עבור האמנים, התחשוב יהיה מאוד פשוט יקבעו סכום מסוים קבוע לתערוכה, למשל אם את מציגה תערוכות יחיד בגלריה ציבורית אז יקבע תקצוב נגיד 10-6,000 ₪ רצוי כמה שיותר, התשלום הוא עבור הזמן של האמנית "שכר אמן" , לא עבור החזר הוצאות או לרכישת עבודות, אם זה יהיה תערוכה קבוצתית שיקבעו מפתח ויחלקו זאת בין המשתתפים.
    ברור שסכום כזה לא יכסה את העלויות האמיתיות של הפקת התערוכה ולא יהפוך אף אמן לעשיר יותר, תשלום כזה יכול להיות מעוד משמעותי עבורנו ויוריד קצת מהעלויות ויתן הרגשה טובה
    זה נראה לי דיי פרקטי ולא מסובך לביצוע גם מבחינת העלויות עבור הגוף הציבורי

    לכל מי ששאל הבהרה: גודל הקופה המקסימאלי 30 על 40 ס"מ.

    הכוונה לרוחב מקסימלי 30 ס"מ

    איתמר המסבירן, תודה מי יתן ושאיפתך תצא מן הכוח אל הפועל תומכת ומעריכה את פועלך.

    לצערי בעולם האמנות ההנחה היא שגם האוצרים וכל עובדי אחורי הקלעים של התחום הזה "יוצרים בחינם". מה בנוגע לשכר אוצר/ע.אוצר ועובד/ת גלריה? מתי אלו ימחו? בתור בעלת תואר שני באוצרות מחו"ל אני ממש מזועזעת ומתוסכלת כל פעם מחדש, כאשר מוזיאונים וגלריות בארץ משלמים שכר רעב (25 ש"ח לשעה!) לעובדיהם אשר באמת עובדים קשה מאוד. הגיע הזמן לקבל שכר הוגן יותר. די לניצול!

    שלום איתמר!
    האם אפשר עדיין להגיש בקשה להשתתפות או להאריך את המועד?
    אני אשמח מאד לקחת חלק ביוזמה הזו!
    אנא השב בהקדם,
    הוספתי את כתובת המייל שלי
    בברכה,
    בתיה

    שלום בתיה עדיין ניתן להגיש יצירה לתערוכה בבית האמנים, מועד סופי לתערוכה יפורסם בקרוב, יש לזכור שאין תרבות בלי לחם

    לא כתבת מייל !
    איתמר

    הי איתמר, ראיתי את הקול קורא מאוחר , האם בבקשה אפשר לדחות את תאריך ההגשה אני רוצה להשתתף….

    הי נועה את מוזמנת להשתתף כול המרבה זה משובח, התערוכה עצמה תהיה בעוד כחודשים בבית האמנים ת"א כך שלא פיספסת דבר……

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *