קול קורא לפרויקט הגלויה הסודית של יריד צבע טרי

השנה, לאור אירועי אוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם, אנו מקדישות את הפרויקט לתושבי הדרום והעוטף, ומשתפות פעולה עם עמותת אום קולטור – הבית לאמני עוטף עזה.

יריד צבע טרי 2024, המתוכנן להתקיים באביב הקרוב בתל-אביב, גאה להמשיך ולקיים את פרויקט הגלויה הסודית!

השנה, לאור אירועי אוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיהם, אנו מקדישות את הפרויקט לתושבי הדרום והעוטף, ומשתפות פעולה עם עמותת אום קולטור – הבית לאמני עוטף עזה.

פרויקט הגלויה הסודית הינו פרויקט הדגל החברתי של היריד, ומתקיים מזה כעשור וחצי. במסגרת הפרויקט, מעל 1,000 עבודות אמנות מקוריות בגודל גלויה – יצירותיהם של אמנים (בעלי שם, אמניות מקצועיות וחובבות, סטודנטים לאמנות וכו') מוצגות בעילום שם ונמכרות אונליין כתרומה – במחיר אחיד של 190 ש"ח לגלויה. רק בקבלת הגלויה ביריד ניתן לגלות האם על יצירת האמנות שנרכשה במחיר תרומה סמלית, חתום יוצרת בעלת שם או יוצר צעיר ומבטיח.
במהלך הירידים הקודמים, גייסנו באמצעות הפרויקט מלגות לכ-650 תלמידים בתכנית מצוינות לנוער בשיתוף מרכז מאירהוף של מוזיאון תל אביב לאמנות, גייסנו כ-130,000 ש"ח לתוכנית "הכוכבים של שניר" של עמותת שניר, ובשלוש השנים האחרונות, גייסנו כ-600,000 ש"ח עבור בית הספר לאמנויות, קמפוס אריסון, ת"א, לטובת המשך קיום וביסוס לימוד האמנות בביה"ס ולתמיכה בתלמידי ביה"ס המגיעים מרקעים מוחלשים.
הפרויקט יוקדש השנה לתושבי הדרום והעוטף, באמצעות שיתוף פעולה עם עמותת אום קולטור – ארגון הגג של אמני עוטף עזה. העמותה מחברת בין (א)נשים ובונה קהילות באמצעות התנסות ויצירה אמנותית רב תחומית, ומעודדת יוזמות תרבות ואמנות בקרב יישובי העוטף. היא מפעילה סטודיו ליצירה בשדרות, ומקיימת סדנאות אמנות מקצועיות, מפגשים קהילתיים, תערוכות אמנות, ופרויקטים יצירתיים במרחב הציבורי.
כל ההכנסות ממכירת הגלויות יועברו במלואן כתרומה ייעודית לעמותה לטובת הקמת והפעלת מרחבי "סטודיו פתוח": מרחבי יצירה חינוכיים-קהילתיים, מנוהלים בידי אמנים מקומיים, אשר יוקמו ביישובי עוטף עזה למען תושבי העוטף – בוגרים וילדים, עם מבחר עשיר של חומרים, ציוד מקצועי וכלי עבודה.
אנו מאמינות כי מרחבים אלו של "סטודיו פתוח" יוכלו לסייע באופן משמעותי בתהליך שיקום הקהילה, לכשתתאפשר החזרה הביתה ליישובי העוטף. הם יאפשרו לחברי הקהילה, בוגרים וילדים, נגישות ליצירה, אשר תאפשר להם ביטוי והבעה בצבע וצורה, ובאמצעותה יוכלו לחקור חומרים ורגשות. התמיכה באמניות תושבות המקום אשר יתפעלו את המרחבים, תעודד אותן לקחת חלק משמעותי בתהליך השיקום.
כל מרחב פתוח ובטוח שכזה יארח פעם בשבוע כמה עשרות משתתפים מקהילות מהפונים, לפעילות בהנחייה ובליווי של אמנית מקצועית מהקהילה, וכן בליווי נוסף של מטפלת באמנות מטעם מרכז חוסן/רווחה. ההכנסות ישמשו גם לתמיכה באמניות המקומיות שינהלו את המרחב, וינגישו אותו לקהילה לפעילות חינוכית אחת לשבוע (לפחות) למשך שנת הלימודים 2025. בשאר הזמן, המרחב ישמש את אמני העוטף כסטודיו ליצירה אישית אשר יארח גם סדנאות אמן נוספות.
עמותת אום קולטור – על קצה המזלג:
אום קולטור הוקמה בשנת 2015 במטרה לקדם יצירה מקורית, להשמיע ולהנכיח את הקול הייחודי של אמני העוטף ולפתח את תחום האמנות כמקור פרנסה, יזמות וחוסן קהילתי.
העמותה נולדה במסגרת פעולה ציבורית מקורית, שיזמה קבוצת סטודנטיות בבית הספר לאמנות במכללת ספיר בשדרות. הן השתלטו על מגרש חניה במרכז שדרות, והזמינו עוברי אורח לתרגל יוגה ונשימות ולהירגע, כמענה למצב הביטחוני המתוח. עם השנים, הפעולה ההיא התגלגלה לכדי הקמת עמותה פעילה, אשר מנהלת היום קשר עם כ-150 אמניות ואמנים מהעוטף, אשר מנחים סדנאות אמן, יוזמים פרויקטים של אמנות בקהילה, פסטיבלים, אירועי אמנות ותערוכות. פעילותה הנוכחית של העמותה נחלקת בין הצגת אמנות במרחב הציבורי – מיצגים, ציורי קיר וכו', ובין פעילות קהילתית – סדנאות, הרצאות ואירוח קבוצות.
המלחמה עצרה את הפעילות בסטודיו ואת תוכניות ההתרחבות שרקמו, אבל לא תעצור את הכוחות היצירתיים והרוח היזמית שלהן ושל חבריהן בקהילת האמנים והאמניות בעוטף.

אנו מזמינות אמנים ואמניות, סטודנטיות.ים לאמנות, מעצבות.ים ומאיירות.ים להשתתף בפרויקט, ולהפוך גלויות לבנות בגודל 15X10 ס"מ לעבודות אמנות מקוריות. ניתן ליצור את העבודות באמצעים מסורתיים או חדשניים, ידניים או דיגיטליים, ובלבד שיהיו עבודות מקור יחידניות (משמע שיהיה קיים עותק אחד ויחיד מהעבודה). ניתן להכין עד 4 גלויות, ואנו ממליצות ליצור סדרות.
הגלויות המוכנות יועמדו למכירה בחלל הגלויה הסודית ביריד צבע טרי 2024, וכן יועלו בחלקן למכירה אונליין טרם פתיחת היריד. נשמח להעניק כרטיס כניסה ליריד לכל מי שעבודתו תיבחר להשתתף בפרויקט.
על מנת לשמר את רמתו הגבוהה של הפרויקט, אנו פונים אליך להירתם ולתרום מכשרונך למען מטרה חשובה זו. על מנת להשתתף, יש להירשם בקישור שלהלן ואנו נשלח אליך את ערכת הגלויות. על מנת שנוכל לעמוד בלוח הזמנים של הפרויקט נבקש לקבל בחזרה את הגלויות תוך 14 ימים מיום קבלת הערכה. ניתן:
  • לשלוח את עבודות האמנות בדואר, במעטפה המבוילת שתקבלו בערכה.
  • להביא את הגלויות המוכנות לתא תרבות קרית המלאכה, ברחוב שביל המרץ 6, תל-אביב. שעות הפתיחה: ב'-ה' 10:00-17:00, ו'-ש' 10:00-15:00.
ההרשמה לפרויקט פתוחה עד סוף חודש פברואר 2024 >> להרשמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *