קול קורא מגלריה אלפרד לשנת התערוכות 2019 – Burn Your Bridges Down!

בשנת התערוכות 2019 נבקש לבחון את המושג burn your bridges מהיבטים אישיים ואינטימיים לצד היבטים פוליטיים וחברתיים. אנו מזמינים אתכן.ם להציע הצעות מקוריות ומעמיקות שיתייחסו לנושא מתוך בעירה פנימית.

 

קול קורא לשנת התערוכות 2019

Burn Your Bridges Down!

גלריה אלפרד

 

גשו הלום, מבעירי שריפות על אצבעותיכם המפוחמות! […] הציתו אש במדפי הספריות! הסבו את זרם התעלות כדי להציף את מרתפי המוזיאונים! […] היסחפו-נא בזרם, תמונות עטורות הילה! לכם מיועדים המכושים והפטישים! נתצו את יסודות הערים הנערצות[1]!

המילה "גשר" מתארת מבנה פונקציונלי ארכיטקטוני, המחבר בין שני מקומות ומשמשת גם כמטאפורה שגורה בשפה. ההוראה burn your bridges משמשת כטקטיקת התמודדות במצבי מצור או רדיפה.

גשרים מסמלים טריטוריות פיזיות ונפשיות, שינויים ומעברים בין תקופות וקשרים בינאישיים. פעמים רבות אנו מייעצים לאהובינו לא לנהוג באימפולסיביות ולא לשרוף גשרים. אנו רגילים לחשוב שהדרך לצמיחה ולהתקדמות חייבת לעבור דרך יצירת רצף וגישור על פערים. אולם, לעתים, הדרך היחידה להתקדם הלאה, להמציא את עצמנו מחדש, להתרומם כמו עוף החול מן הזיכרונות המכאיבים וממערכות יחסים משפחתיות, מקצועיות, חברתיות ורומנטיות מזיקות היא ניתוק היחסים באופן בלתי הפיך. לשרוף את הגשרים כך שלא נוכל עוד לחזור לאחור, על מנת למנוע משדים מן העבר להוסיף ולרדוף אותנו. כפי שנכתב ב"אינטרנציונל", המנון השמאל הפוליטי שתורגם מצרפתית לשפות כה רבות:

עוֹלָם יָשָן עֲדֵי הַיְסוֹד נַחְרִימָה,

מִגַב כָּפוּף נִפרֹק הָעֹל,

אֶת עוֹלָמֵנוּ אָז נָקִימָה,

לֹא כלוּם אֶתְמוֹל – מָחָר הַכֹּל[2].

בבראשית רבה  מסופר על אברהם הצעיר המנתץ את כל הצְלמים בחנותו של תרח אביו. לאחר המעשה, מוכיח הבן את האב על האמונה בצְלמים כאלוהים ומבהיר שמעשה הניתוץ נועד כדי למנוע חזרה לעבודת האלילים. בסיפור מקראי אחר, אשת לוט הפכה לנציב מלח לאחר שהמרתה את הצו האלוהי כשהביטה לאחור, מתוך קושי לשחרר את העבר. תנועות המודרניזם האוונגרד של המאה ה-20 התקדמו דרך שלילת העבר, מה שניתן להתייחס אליו גם כאל "רצח אב". הדוגמא המובהקת ביותר לכך היא זו של הפוטוריסטים, ובראשם מארינטי, שהתפעמו מרעיונות הקידמה והתנועה וטענו כי יש כיוון התקדמות ברור לתרבות ולאמנות. הם קראו להתנתק באופן אלים מתרבות העבר ואף להחריב את מוסדותיה. גם ארגון המדינה האיסלאמית (דאעש) משמיד באופן עקבי, מעורר השתאות ואימה, את אוצרות התרבות ההיסטוריים, האדריכליים, האמנותיים והדתיים.[3]

גלריה אלפרד מבקשת, מראשית דרכה, לשמש אלטרנטיבה למתרחש בעולם האמנות המסחרי. כגלריה שיתופית, היא בודקת את היחסים עם עולם זה, לעתים תוך שיתוף פעולה עמו, לעתים בחתירה תחת עקרונותיו ובפעמים אחרות, מתוך הפניית עורף מכוונת לשיקולים הכלכליים-אומנותיים המניעים את שוק האמנות הקפיטליסטי. בשנת התערוכות 2019 נבקש לבחון את המושג burn your bridges מהיבטים אישיים ואינטימיים לצד היבטים פוליטיים וחברתיים. אנו מזמינים אתכן.ם להציע הצעות מקוריות ומעמיקות שיתייחסו לנושא מתוך בעירה פנימית.

על ההצעה לכלול:

  • תפיסת חלל – עדיפות תינתן להצעות שיתייחסו למרחב הגלריה
  • תזה אוצרותית
  • דימויי עבודות עבור התערוכה המוצעת
  • דימויים של חמש עד עשר עבודות קודמות

על ההצעות להשלח בקובץ pdf אחד, למייל [email protected]  עד לתאריך 14.9.2018

הגלריה מעודדת שיתופי פעולה בין אמנים ובין דיסציפלינות. עדיפות תינתן להצעות לתערוכות זוגיות וקבוצתיות.

מאחר והגלריה פועלת כעמותה ללא מטרות רווח, אין באפשרותנו לתת תקציב למימון התערוכה.

להנחיות הגשה מפורטות ותרשימי חלל

[1] מתוך: המניפסט הפוטוריסטי, מארינטי, 1909

[2] מתוך: הנוסח העברי המחודש בתרגום חיים חפר, 1985

[3] השחתת סמלי דת – איקונוקלאזם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *