קול קורא מכנס ירושלים לאמנות #3

כנס ירושלים לאמנות, שיתקיים במסגרת אירועי מנופים, יוקדש השנה לבחינת מושגי היתרה, העודפות והשארית על מופעיהם השונים באמנות ובתרבות

כנס ירושלים לאמנות לשנת 2018 יתקיים ב-24 באוקטובר 2018 תחת הכותרת "בירור יתרה". הכנס, שיערך זו הפעם השלישית, נוסד ביוזמה משותפת של מוסד האמנות הירושלמי מנופים וכתבי-העת "ערב רב" ו"הרמה", במטרה לחבר בין הנעשה באקדמיות ובמוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם האמנות והתרבות בארץ ומחוצה לה. עורכי הכנס הם רינת אדלשטיין ("מנופים", "הרמה"), רונן אידלמן ויונתן אמיר ("ערב רב"), והוא ייערך בבית הנסן בירושלים.

כנס ירושלים לאמנות, שיתקיים במסגרת אירועי מנופים, יוקדש השנה לבחינת מושגי היתרה, העודפות והשארית על מופעיהם השונים באמנות ובתרבות.

"בירור יתרה" הוא מושג המוכר לרבים מדיווחי חשבונות הבנק, והוא מביע רגע של חוסר ודאות המלווה ברצון אמביוולנטי לגלות את התשובה. היתרה עשויה להיות מוצגת כחוסר, וכך בלי משים נוגע המושג הטכני-בנקאי במתח הפילוסופי הנעוץ ביחס שבין נוכחות לבין איִן.

יתרה היא שארית. שני המושגים נוגעים למצב של שפע, שכן הם מתארים עודפות חומרית, כספית או רוחנית. אולם יש במושגים הללו גם מימד של חוסר, הנובע מההתייחסות ליתרה כאל פחת, חומר חסר תכלית, לא שימושי, אבל גם לא כזה שראוי להיזרק לאשפה. ניתן לתאר את היתרה כ"עודף" שנותר מן הדבר לאחר שהוגדר, קרי אותו חלק שאינו ניתן לפילוח, הבנה והמשגה ברורה. כאשר הופכת היתרה ל"יתרת חוב", העודף המשתמע מן המושג הופך לריק.

מתוקף אי-התאמתן, היתרה או השארית הן ביטוי של אי-סדר, ומשמעות בירורן אינה רק בדיקת הנתונים, אלא גם התחקות אחר המאפיינים והסיבות ההיסטוריות והעכשוויות למצבם. הבירור הוא צורך כלכלי, תרבותי וחברתי, והוא עניין הכרחי גם אם תוצאותיו אינן משמחות.

חוקרים/ות, מבקרים/ות ואמנים/ות מוזמנים להגיש הצעות להרצאות ופרזנטציות שיוצגו בכנס ויעסקו בעודפויות, שיירים, יתרות וחובות באמנות ובתרבות.

בין הנושאים והמושגים שיידונו בכנס (רשימה חלקית):

  • DATA – אמנות בעידן של טכנולוגיות איסוף ועודף נתונים
  • אמנות ותיאולוגיה – הדת כשארית הלא-מוגדרת של העולם ומקומה של האמנות במרחב מטושטש זה
  • יתרה בעידן הקפיטליסטי – תיעוש, פסולת, פיננסים
  • חובות – חוב תרבותי ותרבות חוב, חובות היסטוריים ועכשוויים
  • בזבוז, שיירים, גזל, גרגרנות, נכסי נפקדים ועוד

את ההצעות יש לשלוח בקובץ word לכתובת: [email protected]

אורך כל הצעה: 250 מלה

תאריך אחרון למשלוח: 5.6.18

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *