שנת הקולקטיבים

"אמנות הרחוב ברובה הפכה להיות פורמט תצוגה נוסף למגוון הפורמטים הקיימים בארגז הכלים של אמנים עכשוויים, וכבר מזמן איבדה את המאפיינים החתרניים שליוו אותה בתחילת דרכה". שיחה עם גידי גלעם לרגל התערוכה של קולקטיב פריטימס בבית-העיר, תל-אביב

שלום, גידי גלעם. אם תוכל בבקשה להציג את עצמך, מי אתה ומה אתה עושה.

"עד לא מזמן הצגתי תחת השם סיניור ג'י (Signor gi). אני אמן שמתמקד בעיקר בציור, מיצב ווידיאו. העבודות שלי עוסקות במתחים שבין פעולת ההתבוננות לתפיסת המציאות בעולם הציור. יש לי ארכיון תמונות שאספתי ממקורות שונים, בעיקר אינטרנטיים, ואני משתמש בו כדי ליצור קולאז'ים במחשב, משם הם עוברים לציור. לרוב הציורים הופכים למיצבים, כמו בתערוכה הנוכחית. ממיצבים נוצרים דימויים חדשים שמתווספים לארכיון התמונות והופכים לחומרי גלם לציורים. המעבר הזה בין המדיומים השונים חושף את המתחים האלו".

הזכרת את התערוכה הנוכחית, שבה אתה מציג בבית-העיר יחד עם קולקטיב פריטימס. ספר על הקולקטיב.

"קולקטיב Prettimess הוא בית לחברים ויוצרים עצמאיים מתחומים בטווח שבין איור, עיצוב עכשווי ואמנות פלסטית, שחברו יחדיו לעבודה משולבת על פרויקטים, תערוכות, עבודות במרחב הציבורי ואמנות מקור. הקו האמנותי המחבר בין חברי הקולקטיב שואב השראה מתרבות רחוב, מוזיקה ותולדות האמנות. בתחילת הדרך, כשעבדתי במרחב הציבורי תחת הכינוי Signor gi, הכרתי את Dioz ואת Untay , שידועים גם כגיא ובועז, ובהמשך את שאר חברי הקולקטיב. ב-2014 הקימו את הקבוצה בועז, אלון ובן מ-Dasilva. בגלל שאנחנו מכירים ועובדים יחד מסביבות 2011, הרגיש לנו הכי טבעי שכל החברים יהיו בקולקטיב. בסביבות  פברואר השנה סיון, שירה ואיילת מבית-העיר פנו לבועז והציעו לו שנעשה תערוכה לחברי הקולקטיב. הן החליטו שהשנה היא שנת הקולקטיבים בבית-העיר, ואנחנו הוזמנו להיות הראשונים שנציג אצלן".

בקרוב אתם מוציאים פנזין במסגרת התערוכה. למה פנזין?

"אני זוכר כשהייתי טינאייג'ר, תמיד היו פנזינים או חוברות קומיקס ברמת הפקה זו או אחרת, בדרך כלל מאוד זולה, שהסתובבו ביני ובין חברי. חלקם אנחנו עשינו וחלקם הגיעו מאנשים אחרים. מה שאנחנו הכנו היה סוג של מחברת סקיצות ששיכפלנו במדפסות זירוקס לכמה חברים או שצילמנו חוברות קומיקס שחברים קיבלו מתנה מהדוד מחו"ל, כדי שיהיה גם לנו לקרוא. בגלל ששיכפלנו במכונות צילום שחור-לבן בספרייה העירונית, היינו מוסיפים צבעים וטקסטים בעצמנו ומעבירים לאחרים כדי שגם הם יוכלו ליהנות מזה. ככה זה היה גם עם קסטות. היינו מקליטים מיקסטייפ ומחליפים בין חברים. ככה העברנו מידע בינינו. ככה אני גיליתי דברים מהארץ ומחו"ל כגון מוזיקה, אמנות, כותבים ומשוררים וצלמים.

"היתה הסכמה מלאה בין חברי הקולקטיב שהפנזין, שהוא פורמט קבוע, סוג של סטנדרט של העולם התרבותי שבו גדלנו ושבו אנחנו פועלים, ישמש אותנו כדי להציג את העשייה שלנו בשנים האחרונות וגם חומרים חדשים, ובעצם יהיה הספר-אמן הראשון של הקולקטיב".

גידי גילעם. צילום: שחף דקל

לכל החברים/ות בקולקטיב יש רקע בעבודות רחוב. איך זה להיכנס אל תוך בית-העיר, לב הממסד?

"שאלה מעניינת, זה כמו לשאול אמן בימינו איך זה לקבל פרס ממשרד התרבות שבראשו יושבת מירי רגב, לא? אמנות הרחוב ברובה הפכה להיות פורמט תצוגה נוסף למגוון הפורמטים הקיימים בארגז הכלים של אמנים עכשוויים, וכבר מזמן איבדה את המאפיינים החתרניים שליוו אותה בתחילת דרכה. היא יכולה להיות חתרנית באותם מובנים כמו פעולות אחרות בעולם האמנות. זאת אומרת, גם כאן קיימים מתחים ויחסים מורכבים עם מוקדי כוח אמנותיים, כלכליים ופוליטיים.

"בחזרה לשאלתך, היה כיף מאוד! קיבלנו חופש לעשות כמעט כל מה שמתחשק לנו, ובעיקר תמיכה כלכלית וטכנית להקמת התערוכה. היה ברור ואפילו מובן מאליו שכמעט לא תהיה צנזורה או מגבלה על מה שאנחנו רוצים להציג בתערוכה, והדיאלוג בין הקולקטיב לבית-העיר היה ממש חיובי וטוב. שבועיים לפני הקמת התערוכה היתה לי תאונה שבעקבותיה לא יכולתי להקים את התערוכה. העזרה והתמיכה שקיבלתי מהם איפשרו לי לא לוותר על מה שתיכננתי להציג בתערוכה, ואני רוצה לנצל את הזדמנות להודות לכולם במוזיאון בית-העיר על כל העזרה".

ספר על העבודות שלך בתערוכה ובפנזין. מה נראה?

"בתערוכה הזו אני מציג מיצב המבוסס על ציור שלא הספקתי לסיים ושממתין לי בסטודיו. בעצם לא תיכננתי לסיים אותו, אלא להשתמש בו כבסיס לכל מה שאציג בתערוכה. אני משתמש בכמה חומרים שלא יצא לי לעבוד איתם הרבה, כמו בדים, שבמיצב שלי פועלים כמו משיכות מכחול רחבות וגדולות על הקנבס, ודשא סינתטי, שהוא חומר נפלא. ליד המיצג יש שתי עבודות מסוגי עצים שונים, גם על בסיס אותו הציור. את אזור התצוגה שלי בתערוכה תחמתי בסרטי פלסטיק אדומים שתלויים מהתקרה ועליהם מוקרן וידיאו. בפנזין אציג כמה עבודות ישנות וגם גרסאות בשחור-לבן של אחד הקולאז'ים הדיגיטליים שעשיתי בחודשים האחרונים, שאני מתכנן לצייר בקרוב".

מה יהיה באירוע השקה?

"הפנזין מכיל עבודות של חברי הקולקטיב מהשנים האחרונות והוא סוג של ספר-אמן שמסכם את התערוכה שלנו בבית-העיר. הוא יחולק בחינם במהלך האירוע, שבו יופיעו גם osog  ודי.ג'יי Gsess".

מראה הצבה מתוך התערוכה בבית העיר. צילום: טל ניסים

 

התערוכה של פריטימס בבית-העיר, רח' ביאליק 27, תל-אביב, פתוחה עד אוגוסט, בימים ב'–ה', בשעות 09:00–17:00, ובימים שישי ושבת בשעות 11:00–14:00.

השקת הפנזין תתקיים במוזיאון בית-העיר בתל-אביב, ביום שישי, ה-19 במאי 2017, בשעה 12:00. פרטים באיוונט בפייסבוק.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *