קול קורא: פיקציה 7 – בוחן מציאות

הכנס השביעי ללימודי טלוויזיה בישראל של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש, אוניברסיטת תל-אביב ימים ב'-ג', 31-30 בינואר, 2017

במהלך שנת 2016 ידעה הזירה הטלוויזיונית בישראל שני אירועים משמעותיים. האחד קשור לסערה שיצרה הסדרה צל של אמת, שהעמידה בספק את הרשעתו של רומן זדורוב ברצח תאיר ראדה. סדרה זו אף הובילה את פרקליט המדינה לטעון כי "משפטים פליליים אינם תוכנית ריאליטי". בכך הוא הציג את המונח "ריאליטי" כניגודו של המונח "אמת", ואף קישר בין תגובות הקהל לסדרה דוקומנטארית לבין שיח ציבורי על ריאליטי. האירוע השני הוא נסיונם של מספר מפיקים להחרים את טקס פרסי הטלוויזיה בטענה שתוכניות אותן הן ראו כ"יצירה דוקומנטרית" הוגדרו על ידי האקדמיה לקולנוע וטלוויזיה כתוכניות מציאות.

שני אירועים אלה משקפים את השאלות העקרוניות שמעורר המונח ריאליטי בטלוויזיה, כאשר הוא בו בזמן מופיע כניגוד לאמת ומערער את החלוקה הז'אנרית המוכרת. מצב זה מעלה מספר שאלות יסודיות ביותר של המדיום הטלוויזיוני ועל קשרו למציאות: מהי אותה "מציאות" שמבטיחה לנו הטלוויזיה, והאם היא מקיימת הבטחה זו? מהם התהליכים הטלוויזיוניים והחוץ טלוויזיוניים העכשוויים המערערים על החלוקה המסורתית בין טקסט מציאותי לשאינו מציאותי? מה בין המציאות של תוכניות מציאות והמציאות של היצירה הדוקומנטרית? מה מקור הביקורות הקשות על ז'אנר תוכניות המציאות והאם ביקורות אלו מוצדקות? האם המדיום הטלוויזיוני מאבד את מקומו כמדיום המרכזי לייצוג מציאות לטובת מדיה חדשים? מהי האחריות של יוצרי טקסטים מציאותיים – ולמי המחויבות שלהם, למושאי התיעוד או לקהל?

כנס פיקציה השביעי ללימודי טלוויזיה, של בית הספר לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב, יתמקד השנה בקשרים שבין המדיום הטלוויזיוני לבין המציאות, ויבחן שאלות אלו ושאלות נוספות. אנו מזמינים פרשנויות וקריאות ביקורתיות של תכני טלוויזיה מכל הסוגים (גם מהסוג שכלל לא מופיע על מסך הטלוויזיה אלא על מסכים אחרים, ממסך המחשב ועד הסמארטפון), לצד קריאות המציבות תכני טלוויזיה בהקשרים פוליטיים, כלכליים וחברתיים, וקריאות שיחניות, הבוחנות את דרכי ההתקבלות של התוכניות אצל הביקורת והקהל.

אנו קוראים להצעות המיישמות כלים פרשניים מוכרים בלימודי הטלוויזיה, לצד הצעות המציעות כלים חדשים למחקר ופרשנות. נבקש להציג מחקרים השואבים ממסורת חקר הקולנוע, הטלוויזיה והתקשורת, לצד מחקרים המיישמים על הטקסט והקונטקסט הטלוויזיוני כלים ומושגים מדיסציפלינות אחרות: פילוסופיה, חקר הספרות, לימודי תרבות, לימודי מגדר, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ועוד. חוקרים וחוקרות מוזמנים לשלוח הצעות הקשורות, בין השאר, לנושאים הבאים:

  • אסתטיקה ואסטרטגיות של תיעוד, וצורות חדשות של תיעוד
  • אקטיביזם תיעודי
  • האתיקה של ייצוג המציאות
  • היצירה המוקומנטרית בטלוויזיה
  • ז'אנר תוכניות המציאות והשפעתו על ז'אנרים טלוויזיוניים אחרים ועל תחומי יצירה נוספים
  • ז'אנרים שונים של מציאות (חדשות, ספורט, סרטי טבע, תוכניות מדע, תוכניות אירוח ועוד

 · יצוג מציאות בעידן טכנולוגי מואץ: ממציאות מדומה (VR (ועד הולוגרמות)

  • מבוסס על סיפור אמיתי: יצוגי ההיסטוריה בטלוויזיה, דרמות תקופתיות והיסטוריות אלטרנטיביות · מייצוגי היום-יום עד ייצוג הקטסטרופה
  • עדות וייצוג המציאות
  • תיעוד ופיקוח, תיעוד כפיקוח

את ההצעות יש לשלוח עד ה – 30.10.2016 לתיבת הדואר של הכנס: [email protected]

על ההצעות לכלול את שם המרצה, כותרת ההרצאה, רשימה ביבליוגרפית קצרה (בין 3ל 5 פריטים), שיוך אקדמי ותקציר בן 200 מילה. משך כל הרצאה יהיה 20 דקות.

בברכה,

מירב אלוש לברון, נועם יורן, דן ערב, אריאל אבישר ואיתי חרל"פ, חברי ועדת הכנס. גל נדלר, מפיק הכנס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *