קול קורא: בקולה שלו (דיבוקים)

פסטיבל "קולה של המילה" של הזירה הבין-תחומית, העוסק בקשר שבין המילה/הטקסט לבין אמנות הפרפורמנס, יעסוק השנה בנושא "הדיבוק". הפסטיבל יתקיים במעמותה בבית הנסן, בין ה-23 ל-25 בנובמבר 2014. באוצרות: דיאגו רוטמן, לאה מאואס (קבוצת סלה-מנקה) וגיא בירן 1. רקע קצר על הנושא: ה"דיבוק" הוא כוח חיצוני החודר לגוף האדם, וגורם לו להתנהג בצורה יוצאת דופן. […]

פסטיבל "קולה של המילה" של הזירה הבין-תחומית, העוסק בקשר שבין המילה/הטקסט לבין אמנות הפרפורמנס, יעסוק השנה בנושא "הדיבוק".
הפסטיבל יתקיים במעמותה בבית הנסן, בין ה-23 ל-25 בנובמבר 2014.
באוצרות: דיאגו רוטמן, לאה מאואס (קבוצת סלה-מנקה) וגיא בירן

Inline images 2

***

1. רקע קצר על הנושא:

ה"דיבוק" הוא כוח חיצוני החודר לגוף האדם, וגורם לו להתנהג בצורה יוצאת דופן. על פי המסורות, הדיבוק הוא רוח של אדם מת, המשתלטת על גוף חי, ומדברת מגרונו בקול אחר. הדיבוק מהווה דרך להתמודד עם תופעות חברתיות קשות, לבטא קול מחאה, שאין לחולה מילים כנגדה, ולחשוף פרשות אפלות מעברה של הקהילה.

במסגרת הפרויקט נעסוק בנושא הדיבוק כמטאפורה חברתית, פוליטית, דתית ופסיכולוגית.

הפסטיבל יעסוק בתופעת הדיבוק, תוך התייחסות למחזהו של ש' אנ-סקי – "בין שני עולמות (הדיבוק)". המחזה  נכתב בשנים 1912–1917 ברוסית וביידיש, בהשראת מסורות וסיפורי דיבוק שליקט אַנ־סקי, כשעמד בראש משלחת אתנוגרפית בווהלין ובפודוליה. המחזה הועלה בביצועים רבים, וברבות השנים הפך למחזה קנוני בתולדות התיאטרון היהודי בעיקר בזכות ההפקה של תיאטרון "הבימה" המיתולוגית שעלתה במוסקבה ב־1922, בתרגום העברי של חיים נחמן ביאליק ובבימוי יבגני וכטנגוב.

2. על אופיו של הפסטיבל:

העבודות יהיו תלויות מקום ותלויות הקשר למחזה של אנ-סקי [ http://benyehuda.org/bialik/hadibuk.html].

לתמונות ולמערכות השונות יוקדש חלל באחד או שניים מחדרי המרתף של מעמותה, בבית הנסן או בגינותיו.

בתוך החללים הללו יתארחו עבודות הפרפורמנס (והאמנויות השונות), המפרקות ומרכיבות מחדש את המחזה לפי סצנות שונות (ההצעות יכולות להיות בהשראת תמונות המחזה): סצינת הביקור של לאה בבית הכנסת, סיפורי החסידים, הפגישה בין חנן ללאה, הביקור בבית הקברות, גירוש הדיבוק בבית הכנסת וכו'.

תהליך העבודה יכלולבין 3-4 מפגשים בין המשתתפים, האוצרים ומרצים אורחים. המפגשים יתקיימו במעמותה בבית הנסן.

3. מספר דוגמאות לחומרי רקע בסיסי

בקרוב נעלה את חומרי התיעדו של יום העיון שפתח את התהליך עם הרצאותיהם של פרופ' יורם בילו, פרופ' רחל אליאור, ד"ר יאיר ליפשיץ וד"ר רותי אבילוביץ.

קישורים לטקסטים רלבנטיים:

המחזה:  http://benyehuda.org/bialik/hadibuk.html

*אליאור, רחל, 2005. "הדיבוק – בין העולם הנגלה לעולם הנסתר: קולות מדברים, עולמות שותקים וקולות מושתקים". בתוך דרך הרוח: ספר היובל לאליעזר שביד. עריכה: יהוידע עמיר. מחקרי ירושלים במחשבת ישראל, כרכים י"ח-י"ט. ירושלים: החוג למחשבת ישראל, מכון מנדל למדעי היהדות, האוניברסיטה העברית, ומכון ון ליר. כרך שני. 536-499. קישור: http://pluto.huji.ac.il/~mselio/elior-pdf.pdf

*פרטים על הספר: "כחלום יעוף וכדיבוק יאחז: על חלומות ודיבוקים בישראל ובעמים" בעריכת רחל אליאור, יורם בילו, יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן:

http://www.magnespress.co.il/Book/%D7%9B%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%9D+%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A3+%D7%95%D7%9B%D7%93%D7%99%D7%91%D7%95%D7%A7+%D7%99%D7%90%D7%97%D7%96.aspx?code=45-131126

*"אל נא תגרשוני – עיונים חדשים ב'הדיבוק", דורית ירושלמי ושמעון לוי (עורכים), אסף-ספרא (2009)

 

4. בטופס להגשת הצעת העבודה נא לכלול:

שם האמן/אמנית/אמנים:

פרטים לקשר:

תיאור הצעת העבודה:

חלל (חללי מעמותה בהנסן וגינותיה (כולל חלל הקולנוע):

חומרים:

הערות:

אורך העבודה- עד 20 דקות ( אלא אם מדובר בעבודת משך, שיכולה להתקיים במקביל לעבודות אחרות)

קישור לתיעוד של 2 עבודות קודמות

תאריך אחרון להגשת ההצעה: 21.8.2014

נא לשלוח את ההצעה במייל ל:  [email protected]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *