קול קורא מבית הגפן

"The word of a man is as powerful as himself” Richard Sibbes חוסר ההקשבה ואפס הסובלנות כלפי דעות שונות היא התחושה המלווה את התקופה האחרונה: מילתו של אדם אינה נשמעת, השיח האטום והאלים נדמה לעיתים כ"דו שיח של חרשים" ומאבקים לשינוי נתקלים ב"טחנות הרוח". אל מול אלה, עולה התהייה על האפשרויות הטמונות ביכולות לייצר דרכים […]

"The word of a man is as powerful as himself”
Richard Sibbes

חוסר ההקשבה ואפס הסובלנות כלפי דעות שונות היא התחושה המלווה את התקופה האחרונה: מילתו של אדם אינה נשמעת, השיח האטום והאלים נדמה לעיתים כ"דו שיח של חרשים" ומאבקים לשינוי נתקלים ב"טחנות הרוח". אל מול אלה, עולה התהייה על האפשרויות הטמונות ביכולות לייצר דרכים חלופיות לנוכחותו של פלורליזם בספרה הציבורית.

אחת הפלטפורמות המוכרות היא ה- soapbox: במה קטנה עליה ניתן לעמוד ולשאת נאום מאולתר לרוב בגוון חברתי או פוליטי, הידועה שבהן היא פינת הנואמים בהייד פארק בלונדון הפועלת במקום מעל למאה שנה. נוכחותה של פלטפורמה מעין זו בפארק העירוני או בכיכר העיר מממשת במידה רבה ערכים של חופש לביטוי לשוויון ולסובלנות ויחד עם זאת גם מאתגרת אותם ואת גבולותיהם, וכן את גבולותיה ומידת השפעתה.

בחברה דמוקרטית, חופש הביטוי הוא ערך בסיסי שמבטיח את קיומה הליברלי. בג"צ אף פסק ב- 2008 כי "חופש הביטוי הוא ביסודו בעל אופי ציבורי פוליטי ולכן שימוש במרחב הציבורי הוא מתבקש" (בג"צ 4846/08 עמותת עם כלביא נ' מפקד מחוז ירושלים).  המרחב הציבורי מתקיים תוך כינונה של חברה אזרחית המבססת את תפיסות עולמה על תרבות פוליטית של התאספות והתדיינות, המעודדת השתתפות חופשית של אזרחים. בהתאם לכך, במרחבים הציבוריים טמון הפוטנציאל לבסס שיח אזרחי ולחזור ולהוות מקום מפגש שוויוני ובכך לאפשר ביטוי לזכויות היסוד של אזרחים להתאסף יחד כדי לשמוע ולהישמע.

מתוך כך מתחדדות השאלות: מה מגדיר מרחב כציבורי, לאיזה ציבור הוא משתייך, וכיצד ניתן לייצר מרחבי ציבור רלוונטיים לחברה אזרחית שוויונית?

התערוכה קוראת  להפוך את ה soapbox, לסטות מהפלטפורמות המסורתיות, לשבור מוסכמות ולהציע דרכי פעולה חלופיות למימוש חופש הביטוי והשוויון במרחב הפעולה של התערוכה. התערוכה תתקיים במרחב הציבורי בתחום הרחובות שבין הוואדי לשדרות בן גוריון, רחוב הגפן לרחוב אלנבי, בחיפה. זוהי קריאה ליצירת עבודות אשר יובילו תהליך משתף עם הקהילה, או גורם אזרחי מקומי וייצרו אינטראקציה עם קהל. עבודות אשר יסמנו אלטרנטיבות חדשות שיאפשרו "להשאיר" את הדיבור בצד.

התערוכה באוצרות רולא ח'ורי ויעלה חזות תפתח ותהיה פעילה במסגרת אירועי החג של החגים דצמבר 2014 עד לחודש פברואר 2015.
על העבודות להתייחס לקונספט המוצע על פי העקרונות הבאים:
•    עבודות המשתפות או יוצרות אינטראקציה עם קהילה קיימת או קהל מזדמן.
•    עבודות המובילות תהליך קצר ע"פ מסגרת הזמנים הקיימת עם קהילה, או גורם אזרחי מקומי.
•    ניתן להגיש עבודות בכל הדיסציפלינות בכללן מיצג. יחד עם זאת, ישנו דגש על נוכחות ונראות העבודות, על כן תינתן עדיפות למיצב ופיסול.
•    עבודות המותאמות לתצוגה במרחב הציבורי למשך תקופה ארוכה.
יש להגיש:
•    הצעה לעבודה תכלול טקסט של עד 300 מילה. סקיצות, תמונות ושאר חומרים רלוונטיים.
•    קורות חיים כולל פרטי התקשרות, כתובת מייל וטלפון.
את ההגשה יש לשלוח לכתובת: [email protected] עד לתאריך 20 ביולי.
ניתן להפנות במייל שאלות לצורכי הבהרה

גלריה בית הגפן, מרכז תרבות ערבי יהודי חיפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *