קול קורא – בחיפה מגיבים ל"תג מחיר"

בעת האחרונה אנו עדים להתגברות מעשי "תג מחיר" המשויכים לפעולות שנאה גזענות ואלימות, ריסוס כתובות נאצה, השחתה ופגיעה ברכוש פרטי וציבורי. רוב הציבור מתנגד לגל האלימות הגואה, וגם לנו אל לעמוד מנגד ולתת לאדישות לחלחל. עיריית חיפה, בית-הגפן, המרכז ערבי-יהודי ומינהלת העיר התחתית בחיפה קוראים לאמנים להציג את תגובתם והתייחסותם לנושא. התערוכה תוצג במרחב הציבורי, […]

בעת האחרונה אנו עדים להתגברות מעשי "תג מחיר" המשויכים לפעולות שנאה גזענות ואלימות, ריסוס כתובות נאצה, השחתה ופגיעה ברכוש פרטי וציבורי. רוב הציבור מתנגד לגל האלימות הגואה, וגם לנו אל לעמוד מנגד ולתת לאדישות לחלחל.

עיריית חיפה, בית-הגפן, המרכז ערבי-יהודי ומינהלת העיר התחתית בחיפה קוראים לאמנים להציג את תגובתם והתייחסותם לנושא. התערוכה תוצג במרחב הציבורי, בעיר התחתית, ברחוב שער פלמר בחיפה (הרחוב המוביל משדרות העצמאות לשער 5 ההיסטורי של הנמל), החל מיוני 2014. מבין העבודות שיישלחו ייבחרו 30 עבודות שיודפסו על בדים ויוצגו על גבי מסגרות של 260 ס"מ רוחב על 170 ס"מ גובה.

כל המעוניין מוזמן לשלוח עבודה לכתובת: [email protected].

מועד אחרון למשלוח: 31 במאי 2014.

את העבודה יש לשלוח כקובץ JPG ברזולוציה של 300 dpi לפחות. יש לחתום את שם האמן/ית על גבי העבודה בפינה הימנית התחתונה. בגוף המייל יש לציין את שם האמן/ית, טלפון וכתובת מייל.

תשובות יישלחו עד ל-8 ביוני 2014.

نداء

نشهدُ في الفترة الأخيرة ازديادًا لعمليّات "تدفيع الثّمن" المنسوبة إلى مُمارسات الكراهية والعنصرية والعنف، نفْث كتابات مسيئة، تخريب وتدمير ممتلكات خاصّة وعامّة. هناك معارضة لدى غالبيّة الجمهور لموجة العنف المتصاعدة، وممنوعٌ علينا الوقوف جانبًا وترك اللامبالاة تتغلغل فينا.

إنّ بلديّة حيفا، بيت الكرمة-المركز العربيّ اليهوديّ ومديرية البلدة التحتى في حيفا يناشدون الفنّانين عرض تعقيباتهم وتفاعلهم مع القضية.

يُقام المعرض في الحيّز العامّ، في البلدة التحتى، شارع شاعر بالمر في حيفا (الشارع المؤدّي من جادة هعتسمؤوت حتى بوابة 5 التاريخيّة لميناء حيفا) ابتداءً من حزيران 2014.

سيتمّ من بين الأعمال المُرسلة إلينا اختيار 30 عملاً وطباعتها على قماش وعرضها بحجم

عرض 260 / ارتفاع 170

المعنيون والمعنيات مدعوون لإرسال عمل إلى العنوان: [email protected] ، حتى تاريخ 31 أيّار.

يجب إرسال العمل كملفّ JPGبدرجة وضوح 300 dpi على الأقلّ.

يجب توقيع اسم الفنّان/ة على العمل في الزاوية اليُمنى التحتى.

يجب في البريد الإلكترونيّ كتابة اسم الفنان/ة، رقم الهاتف وعنوان البريد الإلكترونيّ.

ترسل الردود حتى تاريخ 8 حزيران.

3 תגובות על קול קורא – בחיפה מגיבים ל"תג מחיר"

    "תג מחיר" הוא פריה של הענישה ש"תרתיע" את ילדי המתנחלים

    שמעתי מנער בן מתנחלים, אוהד של "תג מחיר", שכבר לפני כמה שנים הוא נוכח ששוטרים שמחפשים חשודים, פורצים לפנות בוקר במפתיע לחדרי השינה בפנימיה של הישיבה שלו בהתנחלות, מפזרים תרסיס פלפל ללא סבה ופוגעים בחושך בחפים מפשע בלי אבחנה, כי בעיניהם כל מי שבישיבה זו הוא מסוכן.
    (למעשה, גם בתי המשפט מענישים, כחק, בשל עצם ההשתיכות לקבוצה, אבל פה לא אאריך בזאת).
    הפרשנות שאותו נער (וחבריו) נתנו לעובדות היא כזאת: כל האנשים הנורמטיביים לרבות "אנשי החוק" (ילדים עדיין לא מבינים שאותו אדם יכול להיות שוטר ועבריין בעת ובעונה אחת) מכירים בנחיצות ובהצדקה של ענישה קבוצתית, ומכאן שכל ההטפות שהוא שומע נגד סוג זה של ענישה ("תג מחיר") אינן אלא מהשפה ולחוץ, צביעות מחויבת. מבחינתו, הוא ההפך מגזען: ענישה קבוצתית של חפים מפשע לגיטימית כלפי יהודים- משמע שכך היא גם לגבי כל אדם לרבות ערבים.
    לקריאה על פעולות משטרה דומות גגלו: "השב"כ פרץ לישיבה באמצע ה'סדר'" / "הזמנה לחקירה באישון לילה – תיעוד" / "שוטרים בפיקודו של מפקד המרחב פשטו על הישיבה ללא צו" / "תושבת יצהר תובעת את מחוז ש"י".
    לקריאה על פעולות "תג מחיר" של הממשלה נגד משפחות חילי מלואים שאינן קשורות לאלו שפגעו בצמיגי רכבו של הקצין האמור בידיעה, גגלו: ("מפקד חטיבת שומרון" + "נחתכו צמיגי כלי הרכב שלו " + "שר הביטחון" + "אישר את פעולת התגמול: הריסה של עוד חמישה מבנים ביצהר"). על "תג מחיר" נגד עשרות תלמידים שומרי חק בגלל בודדים שהשחיתו אהל צה"לי, גגלו:("בתגובה להרס המוצב" +"הפיכת ישיבה לבסיס צבאי") ולהצעתו של ח"כ "נורמלי" לענש הראוי לתושבי הישוב כולו בגלל משחיתי אותו אהל גגלו: ("אלעזר שטרן" + "יהיו מחסומים וכל אחד שייכנס לכפר הזה ייבדק").
    הזיה רווחות היא שאפשר, לרבנים ולאנשי צבור, לחנך נגד ענישה קבוצתית אחרי שרשויות המדינה עצמן הכירו בענישה מסוג זה כענישה לגיטימית, והרי עצם הנסיון לחנך בתנאים כאלה נדון לכשלון מראש. כיון שכך, כל סכום של תקציב צבורי שיוקצה לחנוך נגד "תג מחיר" סופו שירד לטמיון, ומכאן שהקצאתו (למשל ע"י גרשון מסיקה, ראש הרשות המקומית שם) היא בגדר בזבוז כספי צבור ולפיכך מהוה עברה על החוק.
    יש לגרשון מסיקה סכוי להצליח כשהוא מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולצערי דעתי היא דעת יחיד" אבל אין לו סכוי להצליח מול רב שאומר "ענישה קבוצתית היא לגיטימית ולשמחתי בשעת מבחן מוסרות מסכות הצביעות ומתגלה לעיני כל שאפילו רשויות המדינה והמטיפים נגד ענישה קבוצתית- דעתם האמתית כדעתי ".

    מהו, באמת, "תג מחיר"? תשובתי מבוססת על ויקיפדיה ("תג מחיר") ועל מעקב שלי.

    "תג מחיר", כשמו כן הוא: גבית מחיר (נקמה) על "פשעים" / פשעים של הממשלה נגד מתנחלים. בעקר על תגובה קלה מדי (קלות שאינה מרתיעה, לדעתם) אחרי פגיעות של מחבלים במתנחלים, ועל הריסת בתים לא חוקיים באופן לא שוויוני (וממילא הוא, לכאורה, לא חוקי) : בתי מתנחלים נהרסים ובתים לא חוקיים של פלסטינים- הריסתם נדחית עד אין סוף.
    באמצע אפריל 2014 החל גל גדול של "תג מחיר" (הנתונים במאמר המערכת של "הארץ" 11.05.14 מדגימים את ההתגברות) שמטרתו לגבות מחיר מהממשלה על "תג מחיר" (נקמה קולקטיבית) שגבה שר הביטחון יעלון מאוכלוסיית יצהר, למרות שזו היתה אמורה להיות אוכלוסייה של ישראלים בעלי זכויות אזרח.
    השתלשלות הענינים היתה כך:
    תושבי כפר ערבי שכן התחילו להתפשט, בבניה לא חוקית, לעבר יצהר. קצור הטוח בין השטח הבנוי של היהודים ושל הערבים הגדיל את סכנת ירי הנק"ל וטילי נ"ט. מערכת הבטחון חששה מפעולות של מתנחלים שיפגעו בערבים וימנעו את הבניה שלדעתם מסכנת אותם. נשלחה ליצהר קבוצת חילים להתמקם בעמדה שצופה לעבר הכפר השכן ולאבטח את הבניה (בתקשורת הם תוארו כחילים שנשלחו להגן על המתנחלים). החילים הקימו לעצמם אהל (הוא יככב בהמשך). כאשר המח"ט בקר ביצהר נקב מאן דהו את צמיגי מכוניתו. המשטרה לא הצליחה לגלות את זהותו של המנקב. שר הבטחון הורה על פעולת תגמול בשיטת הענישה הקולקטיבית: להעביר לראש התור של הריסת בתים לא חוקיים של מתנחלים (על בתי הפלסטינים שאינם חוקיים לא מדברים כלל וכלל) את בתיהם של כמה מתושבי יצהר שאין להם שום קשר לפגיעה בצמיגי רכב המח"ט. נערים מיצהר (לא ידוע אם מהישוב או מהישיבה) הגיבו בפעולת תגמול משלהם: הרסו את האהל של קבוצת החילים הנ"ל (מה שתואר בתקשורת כ"הרס מוצב"). שר הבטחון החליט להוכיח לאותם נערים שהוא ינצח אותם והורה לאלוף "מפקד האזור" ("הריבון") להוציא צו (עוקף בית משפט) להחרמת רכוש פרטי (הישיבה שביצהר). מאז, כתובות גרפיטי ("תג מחיר") רבות מתיחסות לתפיסת הישיבה, ונראה לי שהם חוששים בעקר מהתקדים של ענישה קולקטיבית ע"י שר הביטחון (ואף השר עצמו איים, או איימו בשמו, שהחרמת משרדי הישיבה אינה בהכרח הענש האחרון שהוא יטיל על האזרחים).
    אני מניח שגם עצם השמוש של זרוע שלטונית בענישה קולקטיבית (ע"י שר הביטחון, ובמקרים קודמים רבים ע"י המשטרה) ובלי שהצבור ימחה על הענישה הקולקטיבית, שמש כלפיד חנוכי ש"האיר את דרכם" של בני נוער ודרבנם לפעול גם הם בדרך הזאת.
    אני מניח שה"חד גדיא" יגמר בכך שהשב"כ יתבע הגדלת תקציב כדי למנוע המשך "תג מחיר" ואז פעילי "תג מחיר" ינפנפו בהגדלת התקציב כדי להוכיח ליעלון שהמדינה אכן נקנסה על מעשיו.
    הקשר בין "תג מחיר" לגזענות: כמוסבר לעיל "תג מחיר" אינו מכוון נגד מעוטים אלא נגד הממשלה. עם זאת, מבצעיו חונכו על פי תורתו של מנחם בגין: יהודי לא יפגע ביהודי; החסינות שהם נותנים ליהודים מביאתם לפגיעה בלא יהודים, והתוצאה היא אכן גזענית.

    בתור מורה לצילום וספרות אנגלית במשרד החינוך ההסבר שלי הרבה יותר פשוט , חד וברור ככה שהדברים יתקבלו ממוקדים בקרב כל אוכלוסייה לומדת ונלמדת .
    בבית הספר אנו כיחידים , כקולקטיב וכארגון נוקטים באפס סובלנות כלפי וונדליזם בשטח בית הספר ומחוצה לו בעת ובאותה עונה שאנו מקיימים מגמות ליברליות כגון קולנוע וצילום אשר להם יש בטן מלאה על הממסד ועל המוסד הבית ספרי שאותו הם רואים כמובן כחלק ממנו .
    ההסבר הפשוט שאנו מעניקים לתלמידינו הוא אין ולא תהיה שום הצדקה לוונדליזם כלפי רכוש ציבורי או רכוש הפרט גם כאשר אתה מתפרץ בכעס או חושב שנעשווה לך עוול על ידי אדם אחר . הדמוקרטיה אינה שיטת ממשל אשר מרשה לכל אחד לעשות כל העולה על רוחו בשם " הדמוקרטיה " להיפך היא מגבילה אותנו בחוקים ובנורמות ראויות על מנת לשמר את הסדר ולמנוע את הכאוס .
    התפיסה שאנו חיים בדמוקרטיה ולכן "מותר לי הכל ", כפי שמניחים התלמידים היא שגויה ביסודה והיא זו המנחה את המתנחלים לצד האמונה הגורסת שהדת מעל הכל , והדמוקרטיה היא משטר חופשי ולכן בשם אלו אני מרשה לעצמי לעשות את מה שאני עושה . החברה הישראלית והחוק הישראלי חייב וצריך לפעול באותה הדרך שבה הוא דורש מאיתנו כמוסד חינוכי לנהוג כלפי אלו המבקשים לכרות את ראשה של הדמוקרטיה ,והיא אפס סובלנות , אפס .
    הניסיון כאן להסביר שענישה קולקטיבית קיימת ומתקיימת בתוך הצבא ובמוסדות אחרים אינה קשורה לרעיון הבסיסי שכן גם אני כמורה מעניק פרסים קולקטיביים לכיתתי או שולל מהם זכויות מסויימות אך אלו באים בשם רעיונות אחרים לגמרי כגון לקיחת אחריות ושיתוף פעולה או היעדרם של השניים . אין קשר בין הרעיון הבסיסי שאין ולא תהיה לעולם זכות לאדם לחרב את ביתו או רכושו של אחר בשם אמונה כזאת או אחרת או בשם "הדמוקרטיה " או כפי שהתלמידים טוענים זו דמוקרטיה אז מותר לי . ביום בו נחליט לחנך ולאכף בצורה אחידה וממוקדת ומאוחדת את החוקים הבסיסיים שנשכחו בחברה הישראלית פעולות כגון תג מחיר ושלל רעות חולות בחברה הישראלית ילכו וייעלמו וככל שנקדים לעשות זאת בגיל מוקדם יותר נצליח יותר ויפה שעה אחת קודם .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *