קול קורא לקראפט

קול קורא להגשת הצעות להרצאות לכנס "קראפט עכשווי". כנס לזכרו של פרופ' עמי דרך במחלקה להיסטוריה ותיאוריה בשיתוף המחלקה לעיצוב תעשייתי, המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית והמחלקה לצורפות. יום ד', 21.5.2014 הקראפט (אוּמנות) היווה באופן היסטורי מרכיב מרכזי בתשתית של כל מערכת תרבותית אותה אנו מכירים. כל ניסיון להבין וללמוד תרבויות עתיקות מגלה לנו כי המימד […]

קול קורא להגשת הצעות להרצאות לכנס "קראפט עכשווי". כנס לזכרו של פרופ' עמי דרך במחלקה להיסטוריה ותיאוריה בשיתוף המחלקה לעיצוב תעשייתי, המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית והמחלקה לצורפות.

יום ד', 21.5.2014

הקראפט (אוּמנות) היווה באופן היסטורי מרכיב מרכזי בתשתית של כל מערכת תרבותית אותה אנו מכירים. כל ניסיון להבין וללמוד תרבויות עתיקות מגלה לנו כי המימד החומרי של ייצור כלים וחפצים הוא חיוני לא פחות מהבנה ולימוד מקורות טקסטואליים. המהפכה התעשייתית של המאה ה-19, שעיצבה את תרבות המערב כפי שאנו מכירים אותה כיום, המירה את מקומו המרכזי של הקראפט בזה של הייצור המתועש. בהמשך, התפתחות הקפיטליזם ותרבות הצריכה של המאה ה-20 הכריעו את מקומו של הקראפט לעבר האיזוטרי. עם זאת ובמקביל, תהליכי גלובליזציה שעודדו ייצור המוני וגרמו לשחיקה של זהות לאומית, יצרו תגובת נגד של כוחות הדנים בסגנון מקומי ועבודה ידנית. התבוננות מחודשת זו בקראפט כתחום רלוונטי ולא כשריד היסטורי תגלה לנו כי הגבולות החדים אותם יכולנו בעבר לשרטט בין עיצוב לקראפט מתגלים כמתעתעים. אם בעבר יכולנו לייחס לקראפט את תבונת הכפיים ואת העיצוב מיקמנו בצד המקצועות החופשיים הרי שכיום בעידן של טשטוש גבולות בין אמנות, אוּמנות ועיצוב, זוכה הקראפט לתחייה אצל היוצרים וכתוצאה זוכים מעמדו, תפקידו ומקומו של הקראפט לדיון מחודש בעולם העיצוב העכשווי.

בראש ובראשונה, התהליכים שיוצרים בני זמננו מאמצים לפרקטיקת העשייה שלהם באמצעות האינטרנט והטכנולוגיות הדיגיטאליות (חיתוך לייזר, הדפסה תלת ממדית, קוד פתוח) משנים לעומק את דרכי העשייה, את מהות וחווית החומר. שינויים אלה מפנים אותנו בחזרה לקראפט בכדי לתהות לגבי מידת הרלוונטיות שלו לתהליכים אלו. כך לדוגמא, עיצוב פתוח הוא פרקטיקה עכשווית שבה אובייקטים ניתנים כיום כאינפורמציה ממוחשבת באתרים שיתופיים. אינפורמציה זו ניתנת לשינוי והדפסה דיגיטאלית והופכת את הצרכן לשותף ממשי בעיצוב החפץ שהוא רוכש. מהלך זה משנה את מובנו של האובייקט והעבודה הידנית כמו גם את מובנו של הידע באשר לאופני עבודה שהיו עד לא מזמן שמורים בסדנה. טכנולוגיות חדשות כאלו משנות את הגדרת הדיסציפלינות המסורתיות: אם בעבר קראפט נכרך בהכרח בשמרנות הרי שהמפגש החדש במחקר בין אוּמנות ומדע בתחום העיצוב כמו הביו-דיזיין, שימוש בננו-טכנולוגיה, הכלאות בין קראפט וטכנולוגיות דיגיטאליות בפיתוח, או בגידול תאים ושינויים בדי.אן.איי (bio-hacking) של צמחים לצרכי יצירת מוצרים, מציגים צורות חדשות דינמיות ומתפתחות של הקראפט.

בנוסף, הגבולות המיטשטשים בין אמנות ועיצוב מעניקים מקום חדש לקראפט, כיוון שאמנים רבים מאמצים אותו בעשייה עצמה ומתכתבים עם דימויים ארטיזנאליים בעבודות ובמיצבים. גם הערכים החדשים של הכלכלה כפי שהם באים לידי ביטוי בעידן הקפיטליזם המאוחר משנים את אופני הצריכה, הפצת האובייקטים, מיתוגם ושיווקם ממקמים את המוצר הקרפטי גבוה יותר מערכו של המוצר המתועש והסדרתי.

לנוכח שינויים אלו התגלתה, באופן מפתיע, האוּמנות כאפיק של פעילות חברתית, פוליטית ומגדרית. ה"קרפטיביזם" (craftivism) נהיה למדיום של מחאה תוך שהוא מסמן כיוונים חדשים של אקטיביזם. בעידן שבו רווחת תודעת הקיימות והאקולוגיה מוצג הקראפט באור מחמיא דרך פעילות של תנועות שונות כמו תנועת ההאטה (Slow design) ובמהלכים של מחזור, קיימות ותיקון ידני. ברוח דומה, מעצבים בולטים בוחנים ומפתחים פרויקטים בשיתוף קהילות ואנשי קראפט מרחבי העולם ותוך כדי כך יוצרים קשרים תרבותיים ועסקיים בין המדינות המתועשות למדינות העולם השלישי.

הכנס מבקש לבחון את מקומו תפקידו ומעמדו העכשווי של הקראפט בעולם העיצוב והאמנות אל מול הקראפט המסורתי דרך התפישות ההיסטוריות, התיאורטיות והחברתיות. אנו מזמינים תיאורטיקנים, היסטוריונים, מעצבים אמנים ואוּמנים המעוניינים לחשוף את עבודותיהם ותהליכי החשיבה והעשייה להגיש הצעות לכנס בנושאים הבאים

• שאלת הקראפט בהקשר של עיצוב אמנות תעשייה מעצבים יוצרים (designer makers) עיצוב קרמי, זכוכית

• הקראפט בהקשר ההיסטורי הישראלי: אשבי ותנועת ארטס אנד קרפטס בארץ, קראפט בסגנון בצלאל העליות ומסורות התפוצות האתוס הציוני המתחדש, תרומתה של משכית לעיצוב זהות ישראלית.

• ה"קרפטיביזם והקשרו החברתי-אקטיביסטי של הקראפט: מחאה, עשייה חברתית קהילתית, טרנד ה- Makers

• עליית הקראפט המקומי בעידן הגלובליזציה והדיון ב: mass-customization ו- mass-imperfection.

• הקראפט בהקשר הדיגיטאלי: הקראפט האינטרנטי, תפיסת החומר ותהליכי התכנון בעידן של עיצוב פתוח, ובעידן ה – Bio-design, Generative design

• סוגיות מגדריות הנובעות מן התיאוריות הפמיניסטיות והקוויריות בנוגע לקראפט

• תיאוריה של קראפט בהקשר של הקאפיטליזם המאוחר: הקשרים של תרבות צריכה, הפצה, שיווק, תרבות פנאי, אופנה, אספנות, זהות ומעמד חברתי, אספקטים מוסדיים ופוליטיים.

• קראפט פופולארי מול קראפט עילי. ירידים, ופסטיבלי ה- Indie craft

• סביבות היצירה החדשות מעבר לסטודיו ולמפעל

• הכשרת המעצבים והקראפטסמן לצד העלמות בעלי המקצוע

• תיעוד, שימור והעברת הידע והמיומנויות הקשורות לקראפט

• קראפט בהקשר של קיימות: בנייה אקולוגית slow design, reuse, recycling, cradle to cradle

• הקראפט כדימוי: האורנמנט הפיגורטיביות והדקורציה, סוגיות היופי ,הקיטש הנוסטלגיה בעיצוב ובאמנות.

חוקרים ויוצרים מוזמנים להציע נושאים להרצאות אותן יישאו בכנס. משך כל הרצאה כ-20 דקות. את ההצעות – כותרת ההרצאה, תקציר של עד 300 מילים וקורות חיים מקוצרים של המציעים, יש לשלוח לכתובת דוא"ל: [email protected] לא יאוחר מן ה- 25 בפברואר 2014. לבירורים ניתן לפנות אל אורי ברטל: [email protected] או אל ראובן זהבי: [email protected], ערן ארליך: [email protected] או חיים פרנס: [email protected].

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *