קול קורא לכנס על המפגש באמנות חזותית

המחלקה לתולדות האמנות באוניברסיטת חיפה מזמינה הצעות להרצאות בנושא מפגשים: ייצוגים, ביצועים והמשגות של מפגש באמנות ובתרבות החזותית, שיתקיים ב-23-22 במאי 2012.תאריך אחרון להגשה: 15 בדצמבר 2011 יושב ראש הכנס: ד"ר נסים גל דואר אלקטרוני לכנס: [email protected] האמנות מייצגת מפגשים בן האדם לחברה, בין אמנים לפטרונים, בין מעמדות, חברות ותרבויות. היא נוצרת תוך כדי מפגש […]

המחלקה לתולדות האמנות באוניברסיטת חיפה מזמינה הצעות להרצאות בנושא מפגשים: ייצוגים, ביצועים והמשגות של מפגש באמנות ובתרבות החזותית, שיתקיים ב-23-22 במאי 2012.תאריך אחרון להגשה: 15 בדצמבר 2011
יושב ראש הכנס: ד"ר נסים גל
דואר אלקטרוני לכנס: [email protected]

האמנות מייצגת מפגשים בן האדם לחברה, בין אמנים לפטרונים, בין מעמדות, חברות ותרבויות. היא נוצרת תוך כדי מפגש בין האמן לחומריו ובין עבודתו לערכי תקופתו. היא יכולה לייצג מפגש בין האדם והחי, הטבע והתרבות, הצופה והנוף, המנהיג ועמו, וכיוצא באלה. היא עשויה גם לתעד ולחשוף מפגשים אלימים כמו מלחמות, מאבקים חברתיים, אירועי טרור, וסכסוכים פוליטיים. אך האמנות אינה רק מייצרת מפגשים מתוך התהוותה, אלא גם מחוללת גל נוסף של מפגשים דרך אופני ההצגה שלה ובעת הצפייה בה. הכנס מפגשים מיועד לבחון את המפגשים שהאמנות מייצגת אך גם המפגשים שהיא מחוללת.

המפגש עם יצירת האמנות הוא חוויה מכוננת בשיח האמנותי, הוא מתחולל במבט, מגע ופרשנות.
מושג המפגש יכול לתאר את רגע הבלחת הרעיון בתודעתו של יוצר או את רגע הופעתו של הדימוי מתוך החומר, אך גם את הצד הפרשני, את נקודות המבט של האוצר כמשווק ומעצב ושל הצופה כצרכן. שאלות בסיסיות הקשורות בנושאים כמו המפגש שבין דימוי לרקע, בין גוף למרחב, בין כתם לקו או בין דמות לסביבה הן המפתח לקריאה של עבודות רבות. לצד העיסוק בתחביר ובסמנטיקה של היצירה, המפגש הוא מסגרת החוויה והפירוש של יצירת האמנות. החוויה האמנותית כמפגש יכולה להיות הרמונית ו/או קונפליקטואלית, ניתן לדמותה למפגש אהבים אך היא עשויה לתעד גם מפגש אלים. המפגש הוא תנאי הכרחי להפיכתו של דבר טריוויאלי ליצירת אמנות, החללים של ההצגה האמנותית הם מקום המפגש של היומיומי והמשמעותי.  הכנס יעסוק במפגש ובאופן שבו מוגדר הממשק שבין צופה ליצירה, בין סובייקט לאובייקט ובין שדה האמנות לתרבות.

יצירת האמנות כמפגש כופה על האמן והצופה להתייצב לנוכח שגרת החיים אך גם להתייצב אל מול שאלת המוות. המפגש בין האני והלז, או האני והזה (I-Thou and the I-It) בלשון בובריאנית, או האני והאחר בנוסח הלווינסי מאפשרים לנו לבחון כיצד המפגש – כצורה דיאלוגית או לעומתית, פנים אל פנים או לנוכח הסתר פנים – טומן בחובו שיח משמעותי ומעורר. מפגשים שכאלה, בין אם הם פרי של אירועים במציאות ובין אם הם עדות למציאות שמעבר לשפה היומיומית מאפשרים לנו לבחון ייצוגים אמנותיים מוקדמים ועכשוויים בכלים חדשים.

הצעות למושבים וכתמצית של הרצאות אפשר להגיש עד לתאריך 15 לדצמבר 2011.
את התמצית יש לשלוח לאימייל: [email protected]
את התמצית אפשר להגיש בעברית ובאנגלית עד 300 מילה.
אנא צרפו לתמצית שם מלא, שיוך מקצועי וכן את כותרת ההרצאה.  כמו כן צרפו קורות חיים  בהיקף של עד 200 מלים, כתובת המשרד/בית למשלוח דואר, וכן כתובת אימייל.
כל הרצאה תוגבל לעשרים דקות, ובסוף כל מושב ייערך דיון.
תשובות יישלחו לכל הפונים עד לתאריך 1.1.2012
לכל שאלה נוספת ניתן לפנות למתאמות הכנס:
הגב' צופית פירסט והגב' שרון מלמד-אורון: [email protected]

רצ"ב רשימת נושאים אפשרית (חלקית ולא מחייבת)

רשימת נושאים אפשריים
•    ייצוגים של מפגשים בין אמנים, פטרונים, אנשים מן השורה, מעמדות ותרבויות.
•    יצירת האמנות כמקום מפגש.
•    המפגש בין הצופה לנצפה, ובפרט בין הצופה ליצירת האמנות.
•    מקומות מפגש: המוזיאון, הגלריה והסטודיו כמקומות למפגש אמנותי.
•    המפגש בין הסובייקט לאובייקט
מחשבת המפגש כבסיס לערעור ההבחנות שבין הסובייקט לאובייקט האסתטי או לחילופין ככלי להתמודדות עם פטישיזם אמנותי וצרכני.
•    ייצוגים של מפגש כבסיס למודלים אתיים בנוסח המחשבה הלווינסית.
•    מפגשים דתיים בין האדם לאל ולמקודש.
•    מפגשים חברתיים שבין אדם למקום ובין אדם לחברו.
•    מפגשים רב-קבוצתיים: ייצוגים של מפגשים אתניים, מגדריים, לשוניים, ופוליטיים (דתיים וחילוניים, גברים ונשים, שחורים ולבנים, סטרייטים, א-מיניים וקוויריים וכו')
•    מפגשים פנומנולוגיים: ייצוגים של מפגשים בין האדם לעולם כפי שהם מיוצגים ונדונים ביצירת האמנות מפרספקטיבה פנומנולוגית.
•    מפגשים דיגיטליים: משמעות המפגש וייצוגיו בעידן שנשלט על ידי קומוניקציה ואינפורמציה המקודדים דיגיטלית.
•    מפגשים אינטר ומולטי-דיסציפלינאריים: המשמעות, היתרונות והמחיר של השיח הבינתחומי בהקשר של עשיית ופרשנות האמנות.
•    מפגשים קהילתיים: מפגשים בין אמנים, יוצרים וגופים שיתופיים היוצרים אמירה ופעולה אמנותית.
•    מפגשים סותרניים: ייצוגים גלויים וסמויים של מאבקים אלימים ומאבקי שלום, ייצוגים של תפיסות אידיאולוגיות, שיתופיות ערכית ומחאה חברתית באמנות ובתרבות החזותית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *