לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-22.9.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

מדהים-מדהים-מדהים. מדהים אותי כל פעם מחדש כמה מהר הזמן חולף כשלא שמים לב. מתי פעם אחרונה עצרתם כדי לקחת נשימה ולחשוב על איך שהזמן עובר? כי הזמן, כל הזמן ממשיך לרוץ קדימה. ראש השנה כבר כמעט כאן, ועם תחילת השנה מגיעה ההזדמנות לקחת את הנשימה הזו ולחשוב. איפה הייתי לפני שנה? איפה אני עכשיו? איפה […]

מדהים-מדהים-מדהים. מדהים אותי כל פעם מחדש כמה מהר הזמן חולף כשלא שמים לב. מתי פעם אחרונה עצרתם כדי לקחת נשימה ולחשוב על איך שהזמן עובר? כי הזמן, כל הזמן ממשיך לרוץ קדימה. ראש השנה כבר כמעט כאן, ועם תחילת השנה מגיעה ההזדמנות לקחת את הנשימה הזו ולחשוב. איפה הייתי לפני שנה? איפה אני עכשיו? איפה אני רוצה להיות בעוד שנה? זהו זמן להבטחות חדשות, תקוות מתוקות והמון המון אהבה. אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו ולאחל לכולם שנה טובה ומתוקה, מלאה באהבה, אמנות ולא רק יין זול.

דוד ריב

הערב, יום חמישי, ה-22.9:

אחת שתיים ו…שלוש, תערוכת בת לביאנלה הרצליה תפתח הערב בבית מני בתל אביב, בהשתתפות אמנים ישראלים נבחרים משלוש תערוכות הביאנלה הקודמות בהרצליה. התערוכה שתוצג בבניין מבקשת להשיב לו את מאפייניו המקוריים ומציגה עבודות המאזכרות את צביונו הביתי. שילובן של עבודותיהם העכשוויות במבנה המשוחזר יוצר חיבור בין ישן וחדש, בין מסורת וקדמה, בין נוסטלגי ועכשווי. מציגים: לאה אביטל, יעל אפרתי, אירית בצרי, עדו בר-אל, עמית ברלוביץ, גדעון גכטמן, דני גל, יאן טיכי, שחר יהלום, פרדי כסלו, הילה לביב, אלישבע לוי, דנה לוי, יעקב מישורי, דוד עדיקא, גבי קלזמר, מיקי קרצמן. אוצרת: דליה לוין. אוצרת משנה: טל בכלר.

גלריה אלפרד חוזרת לפלורנטין, עם התערוכה FLESH AND BONE – פסלים, אובייקטים ומיצבים המתייחסים לגוף האדם באופן מטריאליסטי, בסביבה הטכנולוגית של המאה ה-21. העבודות מציגות פרגמנטים של גוף אדם כשכל חלק מכיל את סיפורו של הגוף השלם. שרידי הגוף נראים כתוצאה של אלימות או לחילופין תוצאה של אבולוציה מכאנית. מציגות: מירי צ'ייס, רני ששון, אורלי הומל. אוצרים: מישל פלטניק, דביר כהן-קידר, יעל בן שלום. בערב הפתיחה יתקיים מיצג המשלב שירה, היפ-הופ נשי וביטבוקס, של תמר לינדר וניר וקסמן.

אוקטופוס – תשעה אמנים עכשוויים מהונג קונג בגלריה חנינא. בתערוכה יוצגו עבודות העוסקות ישירות בשאלות של זהות אישית וחברתית בתקופה העוסקת במעמדות, בהשתייכות לחברה בתהליכי שינוי, קריסה ובנייה מחדש, מאז הוחזרה הונג קונג לידי סין בשנת 1997, לאחר 150 שנה של שלטון בריטי. בתערוכה יציגו: לאם טונג-פאנג, טאנג קווק-חין, סושאן צ'אן, ג'ואי ליאונג קה-אין, וינסנט מאק שינג פונג, טסה אים און, הו סין טונג, צ'יהוי וקונגקי, שיציגו עשרות יצירות מכל המדיומים והטכניקות: ציור סיני מסורתי לצד ציור עכשווי, פיסול וסביבות, עבודות וידאו, סרטי אנימציה קולנועיים באורך מלא, ספרי קומיקס וכן עבודות עיצוב פוליטיות. אוצרים: אמיר פולק ויונתן הירשפלד.

בתיקון, תערוכת הבוגרים של התואר השני בעיצוב תעשייתי בבצלאל, שהחלה ביום עיון בו התאחדו מרצים ואורחים כדי לבחון את המושג תיקון במגוון מבטים: תיקון עולם כמושג יהודי-קבלי, רסטורציה כתיקון אמנותי, מנגנוניים טכנולוגיים של תיקון וקלקול, עיצוב בהקשר מתקן ותיקון חברתי.

מהתחלה רועי יריב בגלריה P8, עם סדרות של יצירות מופשטות בפורמט קטן  המשמשות כסקיצות לעבודות  שעדיין לא נוצרו. במהלך התצוגה, הגלריה תשמש לרועי סטודיו שבו יעבוד ויחשוף את השלבים הראשוניים ביצירתו. ללא אירוע פתיחה.

3 תערוכות יחיד בגלריה קיימא, נועם עומר  עם לוסיאן ואני – ציור, פיסול ורישום. זאב גרוס עם הפצען העיוור, מדיה מעורבת וקולאז' באוצרותה של יהודית מצקל. אורי לוין , עם וידיאו ואינסטליישן ב-Project Room.

מפולת מפלים, עתליה שחר בבית האמנים. .."זהו נוף מלא עוצמה המכיל איתני טבע רבים במלוא תפארתם. זהו נוף מרוקן מאדם. שחר אינה מתייחסת לנוף או מקום ספציפי נופיה בנויים מזיכרון, דמיון, חלום, פחד, תחושות של מקומות שלא ברור אם הם קיימים והיכן"… (מתוך טקסט התערוכה, שנכתב ע"י רז סמירה ואילן ויזגן).

תמונת מצב, אודליה אלחנני בגלריית טובה אוסמן.  …"בראשית הקיץ השנה גרתי וציירתי חודש ימים בלב ניו-יורק. כחלק מחווית המגורים והנסיעה ברכבת התחתית, חשתי באינטנסיביות, בעושר התרבותי העצום והאפשרויות האינסופיות הקיימות בעיר. העבודות המוצגות מהוות תמונות מצב מזווית הראיה האישית שלי, טקסט בשפת הציור המתרחש מתחת לפני השטח." (מתוך טקסט התערוכה).

UP, תערוכת השקה של גלריה חדשה במתחם קסטרו בבת ים, המפגישה 9 אמנים, המציגים את עבודתם בנפרד ואת נקודות המפגש האפשריות ביניהם, תוך הדגשת הפוטנציאל של תהליך יצירה שיתופי היוצא מנקודת מוצא המדגישה את השונה, אך בו בזמן יוצרת חיבורים וויזואלים מפתיעים. מציגים: יונתן אולמן, אורית גולדמן, נעמי מנדל, ליאור וילנצ'יק, מיה לנדמן, נמרוד ראובני, לירון דהרי, שירן ענתבי. אוצר: עדי יקותיאלי.

אוצרים בע"מ, במוזיאון פ"ת, בתערוכה הבוחנת סוגיות והיבטים שונים ביחס לאוצרות ולשדה האמנות, בהם: יחסי אוצר-אמן, האקט האוצרותי, היררכיות ויחסי כוחות בסצנת האמנות, מעמדו של האוצר והשפעות האוצרים על שיח התרבות ועל מגמות ומהלכים. התערוכה מבוססת על פורמט אוצרותי ייחודי, שבמסגרתו קובצו על ידי אוצרת התערוכה תשעה אוצרים ואוצרות בעלי/ות גישות אוצרותיות מגוונות – לפרויקט אקספרימנטלי שהותווה על ידי מודל של אוצֵר-אוצֵר-אוצֵר. אוצרת: רויטל בן-אשר פרץ. משתתפים: אוצרת: טלי תמיר / אמנית: הילה בן-ארי,  אוצרת: תמי כץ־פרימן / אמן: גיא זגורסקי, אוצר: גדעון עפרת / אמן: אמיל רנצנהופר, אוצרת: אלן גינתון / אמנים: דוד ריב, ומיכל גולדמן, דוד גינתון, אוצר: אמיר בן שלום / אמן: שחר כסלו, אוצרת-אמנית: מרב שין בן אלון / אמנית: גליה גור זאב, אוצרת: אנריאטה אליעזר ברונר / אמנית: הילה עמרם, אוצרת: ענת גטניו / אמן: מאיר פרנקו, מיצב וידיאו: אסף אורן, עיצוב גרפי: כפיר מלכא, אוצר: עמי שטייניץ, אוצר שותף: דני אדמסו / אמנים: מאיר דסה, אבבה מלסה, ג'רמי קול-חבש.

בגרנד קניון בחיפה, תפתח הערב גלריה חדשה ולא מסחרית לאמנות עכשווית, עם התערוכה עיר גלויה עיר סמויה, של האמנית ליאת לבני והאדריכל-אמן אמיר תומשוב, שמתייחסים בגישה פואטית, אוטופית לקניון, לסביבה ולמרחב העירוני, מתוך האתגר בחשיבה ויצירה לא שגרתית בחלל הקניון.

עתליה שחר

יום שישי ה-23.9:

Creative Time, כנס המפגיש בין יוצרי תרבות, אמנים, מבקרים, כותבים ואוצרים, לדיון כיצד עבודתם עוסקת בנושאים דוחקים המשפיעים על עולמנו. המשתתפים נעים בין כאלו המאירים את עולם האמנות למעורפלים במתכוון, המספקים הצצה לקהילה הולכת וגדלה, אשר עוסקת במשמעויות הפוליטיות של אמנות מגויסת חברתית. המרכז לאמנות דיגיטלית יעביר את המושב הראשון והשני של הכנס בשידור סטרימינג חי בבית העם 69.

שיח גלריה בתערוכה נייר עבודה בעיניים בגלריה 121, בתערוכה הבוחנת את כתב היד של האמנים כפי שהיא באה לידי ביטוי מתוך נייר העבודה.

שיח גלריה בתערוכה אצל אמא של נורית גור לביא בגלריה בינט, בתערוכת ציורים שצויירו בבית אימה.

שיח גלריה בתערוכתו של גל ורטמן שירי במערכת השמש בגלריה גורדון.

שיח גלריה עם ניר עברון ומעין שלף במרכז לאמנות עכשווית בתערוכה אחרית, העוסקת בשאלות של זיכרון היסטורי, מקום וייצוג.

פתיחת המבשלה לאומניות הקרמיקה בקרית האומנים בקרית טבעון והרמת כוסית לכבוד השנה החדשה, עם פתיחת התערוכה דרך העץ, תערוכה קבוצתית בהשתתפות אורית חופשי, יעל בלבן, ליאת לבני, מאשה זוסמן, וניבי אלרואי.

יום שבת, ה-24.9:

השקה חגיגית לפרויקט לוח השנה של המחזור הראשון של התוכנית ללימודי המשך של המדרשה. לוח השנה מאגד את דיוקנאות האמנים: גיא בן נר, יעקב מישורי, בועז ארד, איציק לבנה, דוד עדיקא, רועי רוזן, חיים דעואל לוסקי, אוהד מטלון, דורון רבינא, דרור דאום, יאיר גרבוז, גלעד רטמן, גיל מרקו שני. ההכנסות ממכירת לוח השנה מוקדשות למימון מלגות שכר לימוד לסטודנטים בתוכנית. ההשקה תתקיים בתערוכה אש בזנבות שועלים ברוטשילד 12.

והשיטה פרחה, עמרי שפירא בגלריה אינדי, עם עבודות המדגישות את העדר הפיזיות של הזיכרון בתמונה לצד מחיקת הזיכרון המנטלי והאישי לטובת זה המקוון, הנולד מתוך עיסוק בזכרון השואה וכחלק ממסעו לזכור. אוצר: עדי ברנדה.

מנחם ואיזבל, עדי ארגוב בגלריית החנות, עולם דואלי העוסק בפוטנציאל הזיכוך של החומרים לכדי מערכת של קודים ואפקטיביות של מראה, המאפשרים יצירה של איזור רגשי ומחשבתי, מתוך נק' מבט של סופר שאינו נראה הכותב לשתי דמויות, שהן לא הוא. אוצר: רני לביא.

ליידי קוקוריקו, נטע עמיר בגם גלריה, עם דמויות המשלבות בין מלאכת יד ואמנות פלסטית, החושפות רגעים פרטיים ואינטמיים לצד תיעוד מצויר ומצולם, כאילו נלקחו ממגזין אופנה או פרופיל פייסבוק.

בוריס לקר באגריפס 12, עם ציורים בצבעי מים על בדים גדולים, בתערוכה לקראת יום השנה למותו. אוצר: יונתן אמיר.

נקודת זינוק בגלריה פירמידה בחיפה, תציג עבודות של בוגרים מצטיינים מהחוג לאמנות יצירה באוניברסיטת חיפה, מהמחלקה לאמנות של מכללת אורנים טבעון ומהמחלקה לצילום של מכללת ויצו חיפה. מציגים: אגבריה ליאל. אהרוני יעקב מירית. גולצווייג עידית. דבוראי ניר. זועבי נג'ואן. חלומה אלא. יונה אופיר. יונגר אמנדה. כהן רועי. אנה מרטיושב. עובד דורון.  פרוטר דלית. פרנס איתמר. רויכמן שלי. שוסטוב ליאור. אוצר: יהודה יציב.

יום שלישי, ה-27.9:

עולם אחר אפשרי, תערוכת זוכי הפרסים של הקרן החדשה לקולנוע, ביפו  23 בירושלים. בתערוכה יוצגו 10 עבודות וידאו שצולמו בשנה האחרונה, העוסקות ביחסים שבין קולנוע ניסיוני ובין אומנויות אחרות, כשהצפייה בהן מזמינה את הצופה אל בסיס המתח שכרוך במחשבה על צילום וקולנוע ניסיוני בתוך העשייה המקומית. —– מהעבודות עולה תחושה חריפה של ניתוק, הן מנכיחות רגעים בהם הסובייקט הופך למנותק  מהמחוות שלו, ממילותיו, מקולו שלו. מתוך מרחב של ייצוג מפוצל, שכמו קורם עור וגידים לנגד עינינו, מגיחות העבודות ומתקבלת תמונת עולם של חברה שאיבדה את היכולת לשלוט על הדימויים שהיא מייצרת לעצמה. —– איה בן רון, עמית ברלוביץ', פהד חלבי,רונה יפמן, שחר פרדי כסליו, רינת קוטלר, דליה מרקוביץ', אהד פישוף, אלונה פרידברג, טלי קרן. אוצרת: מעין אמיר.

במוזאון ר"ג תפתח תערוכה של אוסף רנו, אוסף יצירות האמנות של חברת רנו אשר כולל  למעלה מ-300 ציורים, פסלים, רישומים ומייצבים אדריכליים של אמנים מכל העולם, שנבנה בין השנים 1967 – 1985.

נטע עמיר

ועוד קצת:

כל הכתבות הנוגעות במחאת האמנים.

ד' זה דלקרואה.

גם למעצבים מגיע צדק חברתי.

הריחות שמלווים את דני קרוון.

ראיתי את סופרמן מנסה לעצור מונית.

מתן בן טולילה המוכשר מתראיין.

גל וינשטיין מספר.

שרה קנול מספרת.

תחריטים של פיקאסו.

מחפשים את ראובן רובין.

בפנים. כאן וכאן.

חוויות מהצילום של ספנסר טוניק. כאן כאן, כאן, וכאן.

הבניין החדש של מוזאון ת"א.

גליון 5 של מגזין זוז עלה לאויר.

ולסיום:

…"מה שבאמת מטריד זו העובדה שככל הנראה אין כאן כלל קונספירציה, זו פשוט המדיניות והתפיסה בארץ. מי שפעל למען השינוי הזה כנראה מאמין בלב שלם שהמקצועות הריאלים הם הפרקטיים והחשובים ולצידם ההיסטוריה הספרות והתנ"ך מקנות לצעירים את הבסיס התרבותי-יהודי ההכרחיים לקראת יציאתם לאזרחות. על פי תפיסה זו חשיבות לימודי הרוח והאמנות לתלמידים ולמדינה נמוכה בהרבה. חבל שלא מבינים בחלונות הגבוהים שהמצב הפוך בדיוק שכן על מנת לשמור על ישראל כדמוקרטיה, יש לדאוג ולטפח את הדורות הבאים כהומאניים, מוסריים, ביקורתיים, יצירתיים ובעלי ידע כללי רחב…" (הדס רשף)

והודעה קטנה:

המדור יוצא לחופשה עד לאחר סוכות.

עד שאחזור, אתם עדיין מוזמנים לכתוב לי במייל: [email protected]

 

 

5 תגובות על לא רק יין זול: דור ההמשך, ה-22.9.2011 – המלצות השבוע של דורית פוקץ'

    דורית,התערוכה בבית מני לא ב26.9 ??

    הפתיחה היא ב26.9.11 יום ב' ב19:00 טעות וחבל שחוזרים עליה שוב.

    בהודעה הרשמית שנשלחה לעיתונות נכתב שהתערוכה בבתי מני תהיה פתוחה החל מה-22.9.
    יכול להיות שב-26 יש פתיחה למוזמנים, אבל התערוכה תהיה פתוחה לקהל כבר קודם.
    http://erev-rav.com/archives/14892

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *