בטלה משונה

"המגמה היא לפתח סוג של דיבור, שפה, שישמש לתיאור ידע, מונחים רוחניים וחוויות, באופן שלא פוגע או מפלה קבוצות מסוימות בחברה. מבחינה מדעית ובלשנית זו פעולת שחזור פרוטוקול לשוני ליצירת רישומים אקראיים בשפת דיבור יום יומית". יהונתן משעל בשיחה עם אריאל דה ליאון

אריאל דה ליאון, שלום. הצג את עצמך בבקשה.

להציג את עצמי? אולי אספר לך מה הפכתי להיות. זכור לי שהגעתי לניו יורק לפני עשר שנים, אחרי שהוצאתי אלבום רוק וחתמתי עם אולפני יוניברסל. הרגשתי כמו שגריר תל אביבי בארה״ב, ודברים קרו. לפני שנתיים התמניתי לקומיסר של מריטוקרטיה עתידנית בשם דומלו. דומלו מונה כ-12,000 חברים, שהצהירו שיש להם יכולות על טבעיות וחתמו על מסמך שמאשר את ההצהרה. לדומלו יש מטבע שנקרא ״מטבע הכוונות״ ושיטת ממשל המבוססת על תיאוריית הכוונות המגנטיות.

נכון שהסיפור הזה יכול להישמע מופרך, אבל לדעתי, ככל שמעמיקים בו כך הוא נשמע יותר כמו האופן בו דיברו על האינטרנט בשנות השישים. היה יותר קל לדמיין אז מכוניות מעופפות מחיים וירטואליים באינטרנט, כמו שכיום קל יותר לזהות כוונות מטריאליסטיות מכוונות מגנטיות.

הגעת לסיבוב הופעות בישראל לפני חודש. הכרזת גם על מסע בחירות. תוכל לספר על זה?

בטח. בישראל נערכות בחירות ודומלו מעוניינת להכשיר את ״חוק הבטלה״. הבסיס לחוק הוא פיתוח הרעיון של ״שכר אוניברסלי״, רעיון שקיבל תמיכה בעבר מהוגים כמו מרטין לותר קינג וכיום מקודם על ידי אילון מאסק וחברים אחרים מעמק הסיליקון. הנחת המוצא היא שמרבית העבודות ה״רגילות״ ייעלמו מהעולם בשנים הקרובות לטובת אוטומציה, רובוטים ותכנות מחשב, ולכן הרשויות צריכות לדאוג לשכר מינימום לתושבים. תשאל בוודאי: ״מה יעשו התושבים חסרי המעש?״ ובכן, דומלו מציעה פתרון מעשי. על מנת להיות זכאי לשכר, על האנשים הנבחרים להוכיח לדומלו, בעזרת וידאו או עדות מאדם מסור, שהם ביצעו מספר מעשים משונים במהלך החודש, בכמות שמספיקה כדי לזכות בתשלום. מאגר המעשים המשונים יתעדכן באופן יומי לפי סדר חשיבות, מיקום, צורך, יכולות המשתתף ואופי המעשה. רף המעשים יחושב על פי בנק ״מטבע הכוונות״, שאליו יש להגיע כדי לקבל את התשלום.

״מטבע הכוונות״ זה שם יפה לעוד סוג של ביטקוין?

בערך. זה באמת מטבע וירטואלי שמבוסס על טכנולוגיה דומה, אבל עם משמעות אחרת. זה מטבע שנועד לצורך מעקב ורישום המעשים המשונים שהבוחרים בבטלה ומעשים משונים מבצעים. המטבע מבוזר, אינו ריכוזי, שקוף לציבור ולא שייך לאף ממשל.

קומיסר דומלו בנשף האילומינטי, צילום: ויקטוריה קרייוונקו

 

מה נחשב למעשה משונה?

מעשה שאין לו תמורה מטריאליסטית ישירה, או מעשה שהרשות הוסיפה בעצמה לרשימה. לומר ״בוקר טוב״ ומשהו מצחיק לעשרה אנשים, למשל, לא יזכה אותך בכסף אמתי, יהיה מוזר לבקש כסף על זה, אך לפי דומלו זו דרך לגיטימית להרוויח נקודות במטבע הכוונות, שכאמור בסופו של דבר יזכה את עושה המעשה בתשלום.

ספר על דברים משונים ששלחתם אנשים לעשות.

אספר לך על ניסוי השטיח האדום. שכרנו 5 צלמי פפראצי, מתחנו שטיח אדום בכניסה לבנק מפואר בניו יורק, והמשתתפים חוו חווית סלב אמתית.

הפעולה הכי נפוצה של דומלו היא ״שולחן המעשים המשונים״. סוכן ממשלתי מראיין את מי שניגש לשולחן ומחלק משימות משונות למשתתפים, כמו להביט בחמישה ציורים מופשטים ולכתוב מה ראית, לבלות שעה עם חבר דמיוני, להקריא שירה לזוג משועמם, לספר למישהו זר משהו מוזר, להביט לחמישה אנשים בעיניים עד שהם מחייכים.

כאן המקום לספר שיש לדומלו פייסבוק ואינסטגרם, שבהם ג׳יימס ארתור ווגל, ג׳קלין אטקינסון ואנוכי מניחים כל יום קלף עם משימה משונה להתנסות בה. כרגע זה עובד ללא הנקודות, כי מטבע הכוונות עדיין לא מוכן, אבל אני מזמין אתכם להתנסות בשביל הכיף בינתיים @domlotv

דומלו בהאוז אוף יס, צילום: אריאל דה ליאון

 

יש לך שותף, עידן פאר. אתם עושים את דומלו כעבודת אמנות אבל באותו זמן הצגתם יחד תיאוריה שזכתה לתגובות חיוביות בכנסים מדעיים נחשבים בארצות הברית.

באנגלית זה נקרא אינטנטיו-מאגנטיזם, בעברית, כוונות מגנטיות.

Intentio-Magnetism היא ההשערה כי הכוונות האנושיות הן אינטראקציה באמצעות השותף השקט של החשמל, מגנטיות, בדיוק כמו כל דבר אחר בטבע.

המונחים שאתה משתמש בהם נשמעים כמו מדע בדיוני או ניו אייג׳. אתה מצפה שייקחו את המחקר שלך ברצינות? או שזה חלק מרעיון שאתה מנסה להעביר?

זה חלק מהרעיון של המחקר, לפחות החלק הראשון שלו, שיתרחש בעשור הקרוב. המגמה היא לפתח סוג של דיבור, שפה, שישמש לתיאור ידע, מונחים רוחניים וחוויות, באופן שלא פוגע או מפלה קבוצות מסוימות בחברה. מבחינה מדעית ובלשנית זו פעולת שחזור פרוטוקול לשוני ליצירת רישומים אקראיים בשפת דיבור יום יומית.

אם אתה צופה בקולנוע, כמו שבטח שמת לב, כל הסרטים לאחרונה מתרכזים באדם עם יכולות מיוחדות, נראות מיוחדת, שפה בדיונית. קח למשל את וונדרוומן, אקס מן, משחקי וידאו אינטראקטיביים בהם יש למשתתפים כוחות על. המגמה כה מוחלטת עד שגווינת׳ פאלטרו התלוננה שלא מציעים לה יותר סרטים רומנטיים בהם היא לא צריכה להיות חצי מפלצת או לשדר עוצמה נשית כמו גל גדות, ולכן היא בקושי שיחקה בעשור האחרון.

המונחים שאנחנו משתמשים בהם במחקר שגורים בחיי היום יום, ולמשתתפים בגיל צעיר עד בוגר באמריקה נוח מאוד להתחבר לזה. לכן זה span style.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *