רב ערב 3.5.17

"ימי תרבות ערבית" בבית הגפן | פואטרי-סלאם בחיפה | (Dis(Place" | יעל בן-ציון | "Pottery Slam | Chim↑Pom as Super Rat | תערוכות במוזיאון הנגב | קליגרפיה בבאר-שבע | תמונע במוזיאון פ״ת

"מחול הרוחות", פסטיבל "ימי תרבות ערבית" בבית הגפן
אוצרת: פדוא נעאמנה

פתיחה: יום חמישי, 4.5.17, בשעה 19:30

משתתפים: איה אבו-רוקן, נור אבראהים, רובא סלאמה, נרדין סרוג'י, למיס עמאר, חנא קובטי
בפתיחה: להקת Usom Taweel (רשא נחאס, תאמר נפאר-דאם, סאז), במועדון הביט 21:30 (רכישת כרטיסים באתר)
"ידידינו, כשהם מתים, נקברים בקרבנו… גופם מגיע לבית-הקברות, אולם אישיותם נותרת עימנו. אנו, האמנים הפלסטינים, הננו תזמורת. אנו מקהלה אחת… יש לנו ידידים רבים, ורבים מתו. אנו בית-קברות מהלך של אותם אנשים שעזבו" (מוסטפא אל-חלאג'. מאנגלית: שירה מרום).
פרויקט "מחול הרוחות" קיבץ יחד קבוצת אמנים לתהליך עבודה מחקרי שהפגיש כל אמן עם אישיות פלסטינית כנקודת מוצא, תוך התמודדות עם חסך וחוסר במקורות זמינים של ידע תרבותי פלסטיני. נוכח מציאות מוכת סכסוך, שבה ההקשר הלאומי-פוליטי מכונן את האופן שבו יוצרים מגדירים ותופסים את המציאות, הפרויקט שואל מתרבות אמריקה הילידית את "מחול הרוחות", שאיפשר לאנשים לרקוד, מטפורית, עם תרבותם שגורשה ואת אורח חייהם שנדחק לשוליים, תוך התייחסות ופנייה לרוחות ולמורשתם התרבותית בחיפוש אחר עידוד ועזרה.
גלריה בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי, רח' הגפן 2, חיפה. ראשון עד חמישי, 10:00–15:00, שישי ושבת, 10:00–14:00.

نور ابراهيم، ام الخير- رؤية مجزأَّة، 2017، انشائية مركبة من رسم بزيت عى قماش،رسم على كتاب، غليون، ومواد أرشيفية اخرى تتبع لعيسى اللباني | נור אבראהים, "אום אל-ח'יר – חזון מקוטע", 2017, מיצב, מדיה מעורבת: ציור שמן על בד, ציורים על ספר, טקסטים ופריטים ארכיבים השייכים לסופר עיסא לובאני



פואטרי-סלאם, "אנונימיX  – סוף עידן הפרטיות"
מוזיאון חיפה לאמנות

חמישי, 4.5.17, בשעה 20:00

ערב שירה מדוברת בועטת בסגנון ספוקן-וורד. שלושה משוררים ומוזיקאי מבית פואטרי-סלאם ישראל באירוע מיוחד במוזיאון חיפה לאמנות. אמני ספוקן-וורד, אנשי ונשות המלה המדוברת, מערבבים את שירתם המושחזת ומלותיהם הבועטות בצלילים מאולתרים של מוזיקאי קשוב, דרוך וספונטני. הטקסטים ידועים מראש, הביצוע נרקם במקום, בדיאלוג חד-פעמי בין המוזיקאי למשוררים, היוצר חגיגה של מוזיקה מלים וקצב.
אמנים מששתפים: אריק אבר (ממייסדי הפואטרי-סלאם וממובילי הסצינה בארץ); נעם לביא (משורר פואטרי-סלאם ותיק וזוכה גמר הסלאם הארצי לשנה זו); גילי אלוני (משוררת סלאם ותיקה, ממובילות סצינת הפואטרי-סלאם החיפאית).
האמנים יתייחסו בשירתם לאשכול התערוכות "אנונימיסוף עידן הפרטיות", המוצג כעת במוזיאון חיפה לאמנות.
האירוע ייערך תחת כיפת השמים, בחצר מוזיאון חיפה לאמנות (רח' שבתאי לוי 26, חיפה). מחיר: 30 שקל. מחיר אחיד ללא הנחות. הכרטיס כולל כניסה לתערוכה.
לרכישת כרטיסים 

פואטרי-סלאם, מוזיאון חיפה לאמנות



החוג לתולדות האמנות, הפקולטה לאמנויות ע"ש יולנדה ודוד כץ, אוניברסיטת תל-אביב בשיתוף עם הקרן לחקר האמנות בישראל (TIFA)

"(Dis(Place, כיוונים חדשים בתולדות האמנות בישראל"

הכנס יתקיים בתאריכים 17-18 למאי, באודיטוריום בבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר

אנו שמחים להזמינכם לכנס הבינלאומי שיציג מחקרים חוצי-דיסציפלינות ויציע כיוונים חדשים בחקר האמנות בישראל. במהלך יומיים גדושים בהרצאות ובמיצגי אמנות חיים נתמקד בהיבטים חברתיים, פוליטיים, מתודולוגיים ואסתטיים בחקר האמנות שנעשית בישראל מתחילת המאה ה-20 ועד היום.
הכנס יעלה פרספקטיבות רעננות על נושאים כמו מקום, זהות ושייכות, ויערער על דוגמוֹת של היררכיות ועל נרטיבים מקובלים על אודות תנועות אמנותיות ויוצרים קאנוניים, לצד הצבת שאלות חדשות על מרחב, זמן ואחרות. נושאים כמו לאומיות, הגירה, גלובליזציה, טרנס-תרבותיות ויחסי הדרה והכלה בשדה האמנות בישראל בעת המודרנית ובעידן הניאו-ליברלי יידונו באמצעות מקרי בוחן של אמניות ואמנים ידועים לצד דיון ביוצרים בלתי ידועים, וינותחו אופני התקבלותם בשדה האמנות המקומי והבינלאומי. עם הדוברים המרכזיים נמנים תיאורטיקנים בולטים הפועלים בישראל ובחו"ל, ובהם פרופ' פאולה בירנבאום (אוניברסיטת סן-פרנסיסקו) ופרופ' גנית אנקורי (אוניברסיטת ברנדייס). מיצגים מיוחדים לכנס יועלו על-ידי האמנים אניסה אשקר ושחר מרקוס.
קישור לאתר הכנס
קישור לתוכנייה

"(Dis(Place: כיוונים חדשים בתולדות האמנות בישראל", אוניברסיטת תל-אביב



"5,683 מיילים מכאן, משם", יעל בן-ציון
הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה

אוצר: פרופ' שמחה שירמן

פתיחה: 8.5.17
נעילה: 10.6.17
שיח גלריה: 8.5.17, בשעות 10:00–12:00, סטודיו 207
המספר 5,683 המופיע בכותרת התערוכה מסמן את המרחק במיילים בין שתי נקודות. אחת כאן, אחת שם. שתי הנקודות האלה, שכל אחת מהן יכולה להיות "כאן" או "שם", תלוי במיקומו של הגוף וביעד של מסעו, הן שדה התעופה בן-גוריון בישראל ושדה התעופה קנדי בניו-יורק, ארה"ב.
יעל בן-ציון היא צלמת ישראלית המתגוררת בניו-יורק. תצלומיה, להוציא תצלום אחד, צולמו כולם במהלך ביקוריה של בארץ. בתנועתה, בתוך ובין המרחבים האלה, תוך שימת לב לפרטים הקטנים, היא נותנת את הדעת לקו הדק והשביר שבין שגרת החיים היומיומית והמראות המוכרים והאופייניים לבין סכנת הקיום והחרדות, גלויים וסמויים, שהם חלק מהשגרה הזו.
לגלריית העבודות
הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה, רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל' 04-8562540, א'–ה', 10:00–17:00.

"משלים פילוסופיים לילדים", 2007



"Pottery Slam", מיצג מתגלגל
בית בנימיני, תלאביב

אוצרות והפקה: שירה סילברסטון ונטע לבבי

4–13 במאי 2017
במשך שבוע תהפוך גלריה בית בנימיני למעבדת נסיונות ארעית בחומר, בגוף, בפעולה ובמלים. רגע בזמן שיוקפא בתוך קופסת קרטון שאחר-כך תפורק ותמוחזר. פעולה רב-תחומית בחלל הגלריה, שבה ישתתפו קדרים, מעצבים, אמני מיצג, פסלים, מאיירים, אנשי מחול ותנועה וכותבי שירה וספרות, כדי להגיב על המתרחש בסביבתם, ולהביע כל אחד בשפתו האמנותית ובתיווך חומר את הנושא הבוער בגופו. מדי יום ישתנו פני הגלריה בהתאם לאקט האמנותי של היוצרים בה, שגם יגיבו על אמירותיהם האמנותיות של אלה שפעלו בחלל לפניהם, כחלק מהרחבת השיח החומרי, אמנותי וחברתי.
המיצג המתגלגל יסתיים ביום חמישי, ה-11.5.17, באירוע Pottery Jam שבו ייפגשו 20 קדרים צעירים לג'ם-סשן חומרי הומוריסטי על הגלגל, המשלב אלתורים צורניים בחומר במקצבי עבודה ותוכן משתנים. הגלריה תעמוד על כל שכבות היצירה שבה לשוטטות מבקרים במהלך סוף השבוע (12–13 במאי 2017).
לרשימת המשתתפים ולפרטים נוספים באתר האינטרנט של בית בנימיני
ובדף הפייסבוק של בית בנימני
בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב. טל' 03-5182257, מייל

צילום: קלאודיה רוטקגל



"Chim↑Pom as Super Rat"
Usher Ryuta, artist, from Chim↑Pom artists collective, Tokyo

"אוצרות פתוחת קצה" – Colloquium #11 |תוכנית התואר השני במדיניות ותיאוריה של האמנויות | תוכנית התואר השני באמנויות, בצלאל, בית הנסן, ירושלים

רביעי, 10.05.17, בשעה 16:00
Chim↑Pom הוא קולקטיב אמנים שנוסד בטוקיו בשנת 2005, שעבודותיו מתייחסות ומגיבות לסוגיות חברתיות עכשוויות במסר חברתי חזק. הקולקטיב הרב-תחומי מתמקד בעיקר באמנות וידיאו, מיצבים ופרפורמנס. לצד פיתוח פרויקטים בינלאומיים, החל הקולקטיב באחרונה לאצור תערוכות של אמנים אחרים. בשיחה זו מנהיג הקבוצה, Ushiro Ryuta, יציג את פעילותם עד כה כאמנים וכאוצרים.

Chim↑Pom מיוצג כיום על-ידי הפקות מוג'ין-טו, טוקיו. כחלק מפעילותו האמנותית אירגן הקולקטיב את "אל תלך בעקבות הרוח", תערוכה בינלאומית שהתקיימה בפוקושימה, באתרים שונים ברחבי השטח שמכונה "האזור המוגבל" בעקבות האסון הגרעיני של 2011. עבודותיהם הוצגו במומה PS1 בניו-יורק, בביאנלה של סידני 2016, בביאנלה של שנגחאי 2012, בביאנלה של סאו-פאולו 2010 ובמרכז פומפידו בפריז. תערוכות יחיד הקולקטיב הוצגו בגלריה סאצ'י בלונדון, ב-Project Fulfill Art Space בטאיפיי ובמוזיאון ההנצחה טארו אוקמוטו שבטוקיו.
* ההרצאה תתקיים באנגלית
Colloquium editor, Nirith Nelson
The colloquium was generously supported by Mati Broudo
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים

"אוצרות פתוחת קצה" – Colloquium #11, בצלאל



דב הלר, "מסעות" | זוודיתו יוסף סרי, "פירורי פחם"

מוזיאון הנגב לאמנות, באר-שבע

אוצרת: דליה מנור
פתיחה: 5.4.17
נעילה: 24.6.17
אירועים מיוחדים:
שישי, 5.5.17, בשעה 11:00 – מפגש עם דב הלר ושיח גלריה עם האמן
רביעי, 24.5.17, בשעה 18:00 – שיח גלריה עם אירנה גורדון, אוצרת סדנת ההדפס ירושלים
התערוכה "מסעות" מציגה למעלה מ-70 ציורים והדפסים של דב הלר (נ' 1937) מן העשורים האחרונים, מהם רבים שמוקדשים לסיפורו האישי: זכרונותיו כילד מרומניה, שהופרד מהוריו עקב מלחמת העולם השנייה, והמפגש המחודש איתם בארץ לאחר שנים. סדרות אחרות מוקדשות לטבע ולמלחמה בסביבת מגוריו, בקיבוץ נירים הסמוך לרצועת עזה. בשנות ה-70 היה הלר מעמודי התווך של האוונגרד הישראלי באמנות המושגית ובפעולות אמנותיות-פוליטיות. משנות ה-80 התמקד בציור וביצירה בהדפס בטכניקות שונות. התערוכה מלווה בקטלוג ובו מאמרים מאת אירנה גורדון ודליה מנור.
במקביל מוצגת התערוכה "פירורי פחם" של זוודיתו יוסף-סרי, תערוכת יחיד ראשונה לאמנית ילידת אתיופיה (1983), בוגרת מכללת ספיר. היא מציגה עבודות מהשנתיים האחרונות ועבודות חדשות, כולן בטכניקת פחם מיוחדת שקושרת את האמנית לזכרונות נשכחים מילדותה באתיופיה והמסע המפרך לארץ ישראל. הפחם מייצג עבורה, בין היתר, מוטיב של שינוי ואת חוויית המעבר מתרבות אחת לאחרת.

דב הלר, "האונייה אסתיר", 2000, צבע תעשייתי על בד. צילום: ולדימיר נייחין



"מַכְּתוּבּ – קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב"

מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח, באר-שבע

אוצרת: שרון לאור-סירק
התערוכה "מכתוב" מציגה את השימושים השונים בנייר בארצות האסלאם, ומתמקדת בקליגרפיה הערבית, אחד מיסודות אמנות האסלאם. בתערוכה נחשף עולם סודי של קמעות שנכתבו לצורכי הגנה וריפוי, וצירופי אותיות שיוחסו להם כוחות מאגיים. מוצגים בה ספרי קוראן זעירים, ספרים מאוירים ודפים מאלבומי ציורים; יצירות בעלות תוכן דתי המציגות דמויות בכתב ציורי, למרות האיסור האסלאמי על ציור דמויות בהקשר דתי; ויצירות אמנות עכשוויות שמשלבות קליגרפיה מסורתית בפרשנות חדשה ואף מחאתית.
בין האמנים המשתתפים: שירין נשאט, קוטלו אטאמן, פריד אבו-שקרה וקזואו אישיאי.
אירועים מיוחדים בשיתוף עם אוניברסיטת בן-גוריון:
שני, 8.5.17, בשעה 10:00 – הרצאתו של ד"ר אלכסנדר ון דר הוון, "סיפורו של מתגייר: אוטוביוגרפיות של גרים ומשמעותן". אחרי ההרצאה יתקיים סיור מודרך בתערוכה עם האוצרת ד"ר שרון לאור-סירק.
פרטים נוספים באתר המוזיאון.

דפי קליגרפיה מתוך התערוכה. צילום: יורם אלפסי



תיאטרון תמונע מתארח במוזיאון פתח-תקווה לאמנות

מופעי פרפורמנס מפסטיבל "א-ז'אנר", הנעים בין המרחב האישי והפוליטי, יוצגו בחלל התערוכה "אזרחים"

חמישי, 4.5.17, בשעה 19:30
ארבעה מופעי פרפורמנס מרתקים העוסקים במרחב שבין האישי לפוליטי יוצגו באירוע מיוחד שיתקיים במוזיאון פתח-תקווה לאמנות, במסגרת התערוכה "אזרחים", שמוצגת במוזיאון בימים אלה. יצירות הפרפורמנס – שיוצגו בחלל המוזיאון כחלק משיתוף פעולה עם פסטיבל "א-ז'אנר" של תיאטרון תמונע – עוסקות במושג הבית על רקע שינויים דמוגרפיים רדיקליים, בהפיכת המרחב הביתי-פרטי למרחב ציבורי ובמצבו הקיומי של האזרח.
מופעי הפרפורמנס:
"רפאים", אייל לנדסמן וניצן כהן יוצאים בעקבות תערוכת צילומים שאינה קיימת עוד.
"אינקוגניטו", עמנואל ויצטום מציג עבודת סאונד העוסקת באובדן הפרטיות בעידן הדיגיטלי.
"פני שטח", נופר סלע מציגה עבודה פוליטית אינטראקטיבית ומגבשת את מפת ארץ ישראל בשיתוף הקהל.
"חלקי פנים", טליה הופמן על מרכיביו הפנימיים ומצבו הקיומי של אזרח (בהשתתפות מורד חסן).
האירוע יכלול סיור בתערוכה עם האוצרת נטע גל-עצמון.
כרטיס: 40 שקל. הכרטיס כולל כניסה לתערוכה וסיור מודרך.
להזמנות: [email protected], טל'03-9286304 .
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *