ד"ר ערן נוימן ימונה למנכ"ל מוזיאון ישראל

מועצת המנהלים של המוזיאון אישרה את מינויו של נוימן פה אחד ● נוימן עומד כיום בראש בית-הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל-אביב ● יחליף את ג'יימס סניידר, שכיהן בתפקיד 20 שנה

מוזיאון ישראל הודיע היום (שלישי) כי ד"ר ערן נוימן (48) נבחר לתפקיד מנכ"ל המוזיאון.

הודעה לעיתונות:

נוימן עומד כיום בראש בית-הספר לאדריכלות על-שם דוד עזריאלי באוניברסיטת תל-אביב ובראש המעבדה הדיגיטלית לחקר האדריכלות. מועצת המנהלים של המוזיאון, בראשות עו"ד יצחק מולכו, אישרה את המינוי פה אחד, לאחר תהליך חיפוש מעמיק שארך תשעה חודשים וכלל בדיקה של מועמדים רבים מהארץ ומחו"ל. ד"ר נוימן ייכנס לתפקיד כמנכ"ל על-שם אן וג'רום פישר בחודש הבא.

ד"ר ערן נוימן יחליף בתפקיד את ג'יימס סניידר שמסיים כהונה בת 20 שנה כמנכ"ל מוזיאון ישראל. סניידר ימשיך לפעול מטעם אגודות הידידים של המוזיאון בארה"ב וב-15 מדינות נוספות ברחבי העולם לפיתוח הקשרים הבינ"ל הענפים של המוזיאון ולפיתוח המשאבים הכספיים העומדים לרשותו..

תחת הנהגתו של ד"ר נוימן, הפך בית הספר לאדריכלות ע"ש עזריאלי לאחד מבתי הספר ומוסדות המחקר המובילים לאדריכלות בישראל. הוא פיתח תכניות אקדמיות, מקצועיות ותכניות מלגות והוביל יוזמות מוצלחות לגיוס כספים ומשאבים. בשנת 2009 הוא ייסד את ארכיון עזריאלי לאדריכלות במוזיאון תל אביב לאמנות שבראשו הוא עומד עד היום. הארכיון מכיל אוספים של האדריכלים המובילים בארץ, ביניהם אריה שרון, רם כרמי, ליפא יהלום, דן צור ועוד. בנוסף לכך, הוא היה שותף להקמת קבוצת המחקר הבין לאומית Open Source Architecture (OSA).

"ערן ניחן בתמהיל הנכון של ניסיון ניהולי, רקע אקדמי נרחב, סקרנות אינטלקטואלית וערכים חברתיים הדרושים כדי להוביל את מוזיאון ישראל אל העתיד", אמר יו"ר המוזיאון, עו"ד יצחק מלכו. "הישגיו הולמים את החזון והתנופה המאפיינים את ההצלחה המתמשכת וההתפתחות המרשימה של מוזיאון ישראל".

ד"ר נוימן הוא בוגר המחלקה לאדריכלות בבצלאל והתוכנית לתיאוריה ולהיסטוריה של האדריכלות באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס. הוא מוכר בעולם בזכות מחקריו על אדריכלות המנציחה את השואה ומחקריו הבוחנים את השפעותיהן של טכנולוגיות חדשות על העיצוב האדריכלי. הוא הרצה במוסדות אקדמיים מהמובילים בעולם ובהם אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת טונג'י בשנחאי ועוד. הוא השתתף כחבר בוועדת פרס ישראל. בשנת 2006 הוא אצר את התערוכה "The Gen[H]ome Project" שהוצגה ב-MAK Museum בלוס אנג'לס ובחנה כיצד ההתפתחות של טכנולוגיית המידע ומדעי הטבע משפיעים על אדריכלות חדשנית.

תערוכות נוספות שד"ר נוימן אצר הן "פרפורמליזם: צורה ותוכן באדריכלות הדיגיטלית" (יחד עם יאשה גרובמן, מוזיאון תל אביב לאמנות, 2008), "דוד ינאי: אדריכלות וגנטיקה" (מוזיאון תל אביב לאמנות, 2014), "מרכז הנגב: מברוטליזם לפוסטמודרניזם" (ארכיון עזריאלי לאדריכלות, 2015), "נופי זיכרון: ליפא יהלום ודן צור" (יחד עם נורית ליזובסקי, ארכיון עזריאלי לאדריכלות, 2016), "ישראל בתצוגה: אקספו 67'" (ארכיון עזריאלי לאדריכלות, פתיחה פברואר 2017). הוא פרסם מספר ספרי תיאוריה והיסטוריה של האדריכלות ובהם ספרים על התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, על הנצחת השואה באדריכלות, ספר מקיף על עבודותיו של האדריכל דוד ינאי ועוד.

"כבוד גדול הוא לי להצטרף למוזיאון ישראל ברגע כל כך חשוב במסלול התפתחותו", אמר ד"ר נוימן. "אני כבר מצפה להתחיל לעבוד עם צוות העובדים וחברי ההנהלה כדי לפעול להמשך שגשוגו של המוזיאון, לאחר הישגיו המרשימים של קודמי בתפקיד, ג'יימס סניידר".

נוימן מצטרף למוזיאון לאחר תקופת ההתפתחות הדרמטית ביותר שהתרחשה בו מהיווסדו. תחת ניהולו של סניידר הוכפל מספר המבקרים במוזיאון, מממוצע של כ-400,000 ליותר מ-800,000. פעילותו של סניידר הביאה את המשאבים הכספיים העומדים לרשות המוזיאון לרמה חסרת תקדים והוא היה הרוח החיה גם בכל הקשור בפיתוחו הפיזי והארכיטקטוני המקיף של המוזיאון, שנפתח מחדש בשנת 2010 לאחר השלמת פרויקט התחדשות והרחבה בהיקף של כ-100 מיליון דולר. כיום משמש מוזיאון ישראל דוגמא ומופת למוזיאונים חשובים אחרים בעולם.

"ערן הוא אדם היודע לגייס משאבים, ליצור שיתופי פעולה מועילים ולהוציא אל הפועל רעיונות חדשים ומרעננים", אמר סניידר. "הוא יזם וחוקר המביא עימו למוזיאון כישורים וכישרונות חשובים ביותר שיאפשרו לכל באי המוזיאון, ישראלים ותיירים כאחד, להנות מערכי התרבות המקומיים והאוניברסאליים המוצגים במוזיאון, שהפכוהו זה מכבר לבעל מעמד מוביל בארץ ובעולם".

ג'יימס סניידר, ששימש כמנכ"ל המוזיאון משנת 1997, ימשיך לפעול לפיתוח הקשר עם אספני אמנות ומוסדות תרבות ברחבי העולם, ולגיוס משאבים כספיים באמצעות אגודות הידידים הרבות של המוזיאון בארה"ב וברחבי העולם, אשר תמיד היוו את הבסיס לפיתוחו חסר התקדים של המוזיאון ושל תכניו, אוספיו ומתקניו. סניידר ילווה גם את תהליך הקליטה של המנכ"ל הנכנס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *