רב ערב 20.3.12

סופ"ש אמנות, תערוכות, הצגות, כרטיסים חינם, הרצאות, ימי עיון ועוד

נפיץ: תיירות מלחמה

עבודתן של נעמי יואלי וגליה יואלי

זוכת פרס פסטיבל עכו 2011 על פריצת דרך ביצירה תיאטרונית
ב-16.1.2009, במהלך מבצע עופרת יצוקה, הפציץ טנק ישראלי את ביתו של ד"ר עזאלדין אבו אל עייש, רופא נשים מג'בליה שעבד בישראל. שלוש מבנותיו, ביסאן, מיאר ואיה, ואחייניתו נור, נהרגו.
אם ובת, תיירות מלחמה, מסיירות במחוזות הזכרון האישי והקולקטיבי ומציגות את עקבות הקולות, העדויות והתגובות שליבּו וליוו את כרוניקת המוות. מעין "והגדת לביתך" של הזכרון הקצר.
העבודה מוקדשת לזכר הבנות ולכבוד קרן Daughters for Life שהקים אביהן לזכרן.

עיבוד וביצוע: נעמי יואלי וגליה יואלי | הפקה ושירה: רויטל מלכה | עיצוב: הדס עפרת | תאורה: אורי רובינשטיין | מוסיקה: יוסי מר-חיים | סאונד ארט וויולה: אילת לרמן | תלבושות: וליה פירטינוף | יעוץ סאונד: דודו שביט
צילום: ארל'ה הצמצם הבוער | תודות: ד"ר עזאלדין אבו אלעייש, קבוצת איפה דנה, יזהר באר, אנהאל הרפז, עירא אבנרי, מלי ברוך, מרית בן ישראל, אורי יואלי, ננה יואלי, דליה מעיין.
ההצגה עלתה בבכורה בפסטיבל עכו 2011  | משך המופע כשעה ורבע

26/03 יום שני בשעה 20:00
45 ש"ח במסגרת מפגש תרבות
27/03 יום שלישי בשעה 20:00
65 ש"ח
"חווית צפייה המאפשרת העמקה בפרטים הקטנים ומהם נפרשת לצופה תמונת עולם הנעה בין האישי לחברתי ומסתייעת בטכנולוגיה חיה של האינטרנט המלווה את היצירה בתחושת אותנטיות רבה" מנימוקי השופטים
"מתוך קרעי המידע, שיטוט אינטרנטי בלייב, עדויות והקלטות – נעמי וגליה יואלי בוראות עולם אינטרנטי מופלא, מתוק ומריר" טיים-אאוט
למידע נוסף באתר תיאטרון תמונע, למאמר שכתבה לין חלוזין דברת בערב-רב אודות ההצגה.

תיאטרון תמונע, שונצינו 8 תל אביב, 03-5611211

 

תנועות ריצה חַיַּת חלום

תערוכה של איריס גולדברג
אוצרת: אירית לוין

תנועה, שירה, חלום, כאוס – בין הישרדות לסדר
הקו הרישומי הוויטאלי והעז בעבודות השחור-לבן של איריס גולדברג המוצגות בבית האמנים, מיטיב לייצג את ההתמודדות עם האפל, היצרי והכאוטי. התערוכה "תנועות ריצה  חיית חלום" עוסקת במעברים בין מחוזות זמן שונים ובודקת יחסים וגבולות. הגוף מוצג בה כמקום קמאי, מאגר בלתי נדלה של צפנים זיכרונות ומידע.
העבודות מציעות מעין שיטוט באזורי הביניים של הדיאלקטיקה המתקיימת בין הזהויות בנקודות זמן שונות. לעיני המתבונן נגלה מפגש, שיח מורכב בין דמות האישה לדמות הילדה – כוריאוגרפיה ייחודית של נשיות ילדית, פרומת קצוות, הנעה בין פאסיביות לאקטיביות, בין אלם לאגרסיה. הכתמיות וקווי הרישום האינטנסיביים הם כמין סיסמוגרף של תנודות הרגש. הדימויים, המצוירים בדיוֹ על נייר, מפיקים לא אחת איכות אקווארלית מפתיעה.
הקשר של גולדברג לתהליכי יצירה, למחול, לתנועה ולמימד הפיסי בכלל, ניכר גם בהתמקדותה בחקר גבולות הגוף. ההתבוננות בחיפושיה של האמנית אחר ציר פנימי של תנועה מתמדת בין יש לאַין, אחר נקודות של איזון בין פנים וחוץ, חושפת דינאמיקה אמביוולנטית של משטור מול שחרור.

התערוכה תלווה בקטלוג ובו מאמר של פרופ' מאירה וייס, אנתרופולוגית של הרפואה והגוף.
בית האמנים ע"ש זריצקי, אלחריזי 9 תל אביב
ת. פתיחה: יום ה' 22/3, בשעה: 20:00 נעילה: 14/04/2012

 

"המרקיד"

הצגת השנה 2010
קומדיה כאובה לשחקן בודדשלושה כרטיסים זוגיים לפונים/ות הראשונים/ות (למופע שיתקיים ביום חמישי 22.3, בשעה 20:30)

יום ה', 22.3, 20:30, ו' 23.3, 21:00
יום ג', 3.4, 20:30, יום א' 15.4, 20:30
תיאטרון הסימטה, מזל דגים 8, יפו העתיקה.

איתן הררי, (בגילומו של יואב ברתל ) מרקיד לריקודי עם ישראלים השואף להכרה, מנצל הרקדה אליה הוקפץ כמחליף כדי ליצור ריקוד עם חדשני בשיתוף הקהל ולשדרג כך את מעמדו בעולם המחול העממי. במהלך ההרקדה חושף איתן את מקורות ההשראה שלו – חוויות אותן חווה בצעירותו במהלך שירותו הקרבי בצה"ל. ההרקדה מתקדמת, איתן מתחיל להרגיש את ניחוח ההצלחה ודווקא אז מאיימים זיכרונותיו להשתלט עליו ולהאפיל על חגיגת המחול. ההצגה זכתה בפרס הצגת השנה, מחזאי ומבצע לשנת 2010. בנימוקיהם כתבו השופטים: "הצגה לשחקן וקהל שמבוצעת באופן מבריק תוך טשטוש הגבולות בין הבמה לקהל, השחקן, החיים והתיאטרון".

"ברתל מקרין קסם ונמרצות שקשה לעמוד בפניהם. דרך המפגש בין עולם השמחה והתמימות של הריקודים לביו עולם הכוחניות והסדיזם של השירות הצבאי, אנחנו לומדים באמצעות ההצגה הקטנה והחכמה הזו משהו עצוב על עצמנו ועל העולם שבו אנו חיים". ידיעות אחרונות

כתיבה בימוי ומשחק: יואב ברתל
בימוי וכוריאוגרפיה: אביגיל רובין
עיצוב תאורה: נדב ברנע
יעוץ מוזיקלי: יחזקאל רז

אנסמבל "תוצרת בית"
דוא"ל: [email protected]
אתר הבית: www.homemade-e.com

לסרטון מתוך ההצגה
טלפון: 03-6829623
מעוניינים/ות בכרטיסים: כתבו ל: [email protected] וציינו שם, כתובת ומספר טלפון.

 

פסטיבל "מדרום"

פסטיבל "מדרום" יתקיים באופקים ב-29 במרץ, ויציג מגוון פרויקטים אמנותיים שנוצרו בשיתוף הקהילה המקומית.
האירועים יוצגו בחמישה מוקדים בעיר:
"יוצרים אופקים" (הנחיית אוצרות: דרורית גור אריה): התערוכה המרכזית נבנתה סביב אמנים בני ובנות העיר אופקים, ותוצג למשך יום האירוע בלבד בחללים השונים של המרכז המסחרי בו מתקיים הפסטיבל. בין השאר יוצגו:
אופקים בשחור לבן / ז'וזף יוסף דדון עם תצלומים המתייחסים לאירועים ומקומות בעיר, כמו מפעל הטקסטיל הנטוש "אופ-אר" וכן נופי המדבר.
IT/ אייל אסולין יציג יצור דמוי עכביש שכמו מנסה להבקיע את דרכו החוצה, מבקש לפרוץ את גבולות שטח התצוגה והופך לאגרסיבי ורועש.
הצעירים המבטיחים של אופקים / יגאל חדד ומזי אלימלך בפרויקט שמעלה שאלות באשר לעתידם של צעירי אופקים החיים במקום דרך 10 דיוקנאות בסגנון מגזיני נוצץ.בשעה  17:30 ייצא סיור הליכה מודרך שבמהלכו יפגשו האורחים במשורר, אמנית ופייטן תושבי אופקים, ויתוודעו לאמנות מקומית.
בשעה 18:30 יתקיים רב שיח בנושא "המקום שממנו מגיעה היצירה" ותיפתח התערוכה "צומת" של האמנית   אליס אטגדי, שיצירתה מושפעת מההתמודדות עם האובדן שחוותה בעקבות מותו של בעלה, האמן הבינלאומי חיים אטגדי ז"ל.

פסטיבל מדרום מחבר עשייה תרבותית ייחודית הקיימת באופקים יחד עם עשייה תרבותית מסקרנת המגיעה מכל הארץ. הפסטיבל הוא יוזמה של  "המחלקה לתרבות, יצירה והפקה" במכללת ספיר.

לתוכניה המלאה: http://maamul.sapir.ac.il

 

אראה לא אראה

תערוכה חדשה של יהודית אנגלרד
אוצר: אריה ברקוביץ
בית האמנים ע"ש זריצקי, אלחריזי 9 ת"א
ת. פתיחה : 22/3, בשעה: 19:30 נעילה: 14/04
עבודותיה של יהודית אנגלרד עוסקות בזהות באמצעות ציור בשמן על בדים גדולי מימדים, בצבעים מרהיבים המבטאים את שפתה האישית של האמנית. בסדרת העבודות החדשה מציגה אנגלרד את הדיאלקטיקה הניצבת בבסיס מושגים הקשורים למחאה והפיכה, כמו למשל צעידה והנפת דגל.
אנגלרד היא אמנית אוטודידקטית שהחלה לצייר בשנות הארבעים לחייה. היא הציגה בעשרות תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל. לדבריה, "האתגר שלי הוא לתרגם את המקום והמציאות הישראלית והנפשית לשפה אינטגרטיבית. הציור הוא ניסיון לארוג לתוך היצירה זיכרונות ילדות, חיפוש אסתטי, אינטואיציה, חוויית חיים ותשוקה".

 

בעקבות ברכט האומר כן / האומר לא

על שאלת הסמכות, הציות והסירוב

התערוכה "בריסטולים" במוזיאון בת-ים סוגרת את שעריה אחרי חצי שנה של תצוגה ופעילות ביום עיון מיוחד שיתמקד במחזה הלימודי של ברטולט ברכט "האומר כן/האומר לא". המחזה מהווה בסיס לעבודת הסאונד של ג'וזף שפרינצק המוצגת בתערוכה, והוא דן ביחסי מורה תלמיד ובשאלת ההסכמה והסירוב. פרופ' שמעון לוי ידבר על הרקע לכתיבת המחזה ויעלה את הרלבנטיות של הטקסט הברכטיאני למציאות של היום בארץ. ביום העיון תשתתף גם קבוצת התיאטרון של רות קנר, שהעלתה את המחזה בגרסה משלה. קטעים מההפקה יועלו באירוע ורות קנר ושחקני הקבוצה ידברו על פרשנותם. בחלקו השני ידבר ד"ר רמי גודוביץ על   שאלת סמכות המורה בפילוסופיה העכשווית וישי מנוחין ידבר על זכות הסירוב ועל רגע ההכרעה לסרב. יסגור את הדיון אודי גור, שהביע לאחרונה סירוב לצאת עם תלמידיו לסיורים בחברון.יום העיון יסכם את הדיון הרחב שפתחה התערוכה על שאלות של חינוך, הפנמת ערכים ומחשבה ביקורתית.
יום ג' 27.03.12
יום העיון יתחיל ב- 16:00 ויסתיים ב-21:00
הכניסה חופשית
התערוכה בריסטולים תנעל ביום שבת 31.03.12
www.moby.org.il

 

מטי חיפה, מרכז הצעירים חיפה ובית הגפן – מרכז תרבות ערבי יהודי, מזמינים אתכם ל:

ערב חשיפה – קורס יזמות בתחום התרבות והאמנות לאמנים ויזמים צעירים

יום רביעי 21 במרץ 19:00-21:00
בגלריה לאמנות בבית הגפן, רחוב הגפן 2 חיפה
בתוכנית: לאונרדו דה וינצ'י ומוישה מן המכולת – אחים
אבי סופר: יועץ שווקי, מומחה בענף התכשיטנות, ואיתי מאוטנר: יזם ה"פאצ'ה קוצ'ה” בישראל, יזם עונת התרבות בירושלים ואיש תקשורת.
היזמים שיבחרו ילמדו בתכנית מקיפה וחווייתית בליווי צמוד של מומחים מהשורה הראשונה, יקבלו ארגז כלים מעשי, ידע רב ותמיכה אישית בדרך לפיתוח ויישום יוזמות בתחום תרבות ואמנות.
הקורס במימון ובפיקוח הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים בתמ"ת
להרשמה מראש להשתתפות בערב:
04-6892154/6 מרכז הצעירים חיפה, שלוחה 0

תחביר

אורית ברתיני שביט│ אסף גאם הכהן│ דניאלה הורבין │ שגית זלוף נמיר │אילן כרמי│ דנה לנדאו│ איה ניצן │רונית פורת │ סשה פליט│עומרי שפירא
אוצרת: כרמית בלומנזון

גלריה 10 בבית מיכל, רחובות, מארחת את גלריה אינדי, תל אביב, במסגרת הנושא השנתי "שפה". גלריה אינדי מונה עשרה חברים הפועלים מזה כשנה כקבוצה שיתופית המחזיקה גלריה ומציגה בה. התערוכה מנסה לבדוק אם כתוצאה מהחיכוך והמפגש הקבוצתי של חברי גלריה אינדי נוצרה ביניהם שפה משותפת, הבנויה מהשפעות הדדיות, הקשבה ופתיחות. כל אמן התבקש להתמקד בשדות הסמנטיים האישיים ובמערכת הסמלים והקודים המאפיינים את עבודתו, לבחור מספר עבודות ולהעבירן לאוצרת.
עצם צירופן של העבודות לתערוכה אחת מאפשר התהוות חדשה בחלל. האם מה שנוצר כאן הוא שפה? מוקדם מדי לענות על שאלה זו, אך מעניין להציגה ולבחון אותה.פתיחה 23.03.2012 בשעה 13:30
גלריה  10 | הגלריה לאמנות ישראלית בבית מיכל | רח' הגר"א 10, רחובות

 

אמנות מתת-היבשת: הודו ופקיסטאן

הרצאה של האוצרת רותם רוף בבית האמנים בירושלים

יום שלישי 27.3.2012 בשעה 19:00
שדה האמנות העכשווית בתת היבשת ההודית נמצא בפריחה רעיונית ויצרנית חסרת תקדים. הדבר קורה במקביל וכפועל יוצא מהשינויים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים שעוברים על תת היבשת בשני העשורים האחרונים, ומביא מחד לעניין עצום של הממסד האמנותי העולמי ושוק מכירות משגשג, ומאידך יוצר עבודות שהופכות יותר ויותר ניסיוניות ובעלות אוריינטציה פוליטית-חברתית מובהקת. האוצרת רותם רוף תציג בהרצאתה את סצינת האמנות העכשווית בהודו ופקיסטן. רוף תצביע על האופנים שבהן מבקרת האמנות הנוצרת בארצות אלו את הנחות היסוד המובלעות בדיכוטומיה מזרח/מערב ומציעה פרוק של  סטריאוטיפים תרבותיים, ועל הדרכים שבהן היא מעוגנת בשיח האמנות הגלובלי ובמסורת האמנותית העשירה של תת היבשת.

 

פרידה מהסדנאות בדרך מנחם בגין 62, תל אביב

גליה אורי, אריאל אסאו, רענן חרל"פ, מיכאל יגודין, חן שפירא

ביום שבת 24.3.2012 בשעות 10.00-22.00, רגע לפני הריסת המבנה, יפתחו אמני הסדנאות בדרך מנחם בגין 62 את חללי הסטודיו שלהם לקהל הרחב ליום אחד, בפעם האחרונה.
בסדנאות שהיו בעבר מבנה תעשייתי, פעלו ב-15 השנים האחרונות מספר אמנים. המקום נפתח פעמים רבות לקהל הרחב ופקדו אותו לא מעט מבקרים. פתיחה אחרונה זו היא הזדמנות למכירת סוף ולהתחלה חדשה.
כל סטודיו הוא עולם בפני עצמו המנהל מערכת גומלין שונה ונפרדת עם העולם, עם החלל הפרטי והציבורי במבנה. כל אמן יפתח את חלל העבודה שלו ויציע לקהל מפגש ישיר עם העבדות, עם תהליכי העבודה ועם המקום בו נוצרו.
לפרטים נוספים:
רענן חרל"פ      054-3099745   [email protected]
חן שפירא   052-2260879 [email protected]

 

ארכיון קולנוע מאבק:

סדרת הקרנות של קולנוע פוליטי ב"קולנוע בית העם"

הקרנה # 6: "קס" (אנגליה, 1969, במאי: קן לואץ', 110דקות)
יום רביעי 21.3.2012, 20:30, קולנוע בית העם (רוטשילד 69)
הכניסה חופשית

הריאליזם של קן לואץ' עוסק בתכנים חברתיים-פוליטיים מנקודת מבט סוציאליסטית ואנושית כאחת. "קס", סרטו השני שהפך עם השנים לקלאסיקה מודרנית, מדגים נקודה זו בצורה הטובה ביותר. מצד אחד, הוא מחויב לביקורת מערכתית הבוחנת כיצד מוסדות המדינה (במקרה זה מערכת החינוך) מייצרים כוח עבודה זול ומדוכא לתעשייה הקפיטליסטית (במקרה זה מפעלי כריית הפחם בצפון אנגליה); מצד שני, הוא מציג את הבעיה ישירות מבעד לחייו של ילד: בילי נמלט מהכלא החברתי שנבנה סביבו בעזרת טיפולו המסור בבז נטוש, אותו הוא מכנה "קס". בניגוד לטענתם של אלו הסבורים שהקולנועיות שלו דלה מדי, ממוקדת יתר על המידה ב"מסר" או ב"סיפור", ללואץ' יש סגנון קולנועי משלו. כשם שברמת התוכן הוא משלב בין ייצוג מבני לאישי, כך גם הצורה הקולנועית משולבת: לצד ההסתמכות על תסריט והעמדה מובנים, הבמאי עושה שימוש בשחקנים לא-מקצועיים, המצולמים בלוקיישן אותנטי ודוברים במבטא התואם את סביבתם הטבעית. אכן, הוא לא מהבמאים המבקשים תשומת לב מוגברת לאופן בו הם מציבים את המצלמה, אבל זה פשוט חלק מהצניעות העצמתית של דימויו. "קס" הוא דוגמת מופת לביקורת חברתית-קולנועית חדה, הנמנעת מרגשנות אך מלאה ברגש חם כלפי דמויותיה.
דברי פתיחה: אדם אבולעפיה
עורכי הסדרה: אדם אבולעפיה ודניאל וייצמן

 

קומי! תערוכת יחיד של מאיה גלפמן

אוצרת: מאיה קשביץ

הגלריה על הצוק, רחוב המעפילים 19, נתניה
מאיה גלפמן מציגה סדרת עבודות אקלקטית המשלבת בין רישומים עדינים על נייר, עבודת רקמה ומיצבים. גלפמן, שמקפידה לפעול במרחב האורבני הציבורי במקביל לזה הגלריסטי והמוזיאלי, תפגיש במסגרת התערוכה בין שני העולמות דרך עבודות חדשות ועבודות קודמות בפרשנות חדשה. התערוכה עוסקת בתהליך התמודדות אינדיבידואלי וקולקטיבי עם העבר והשפעותיו בהווה; בתיאור וטיהור שדים, ברגעים המצויים בין שלב הנפילה וההתרסקות לבין הרגע שאחרי – השלמה, נחישות והתאוששות. התערוכה מתארת מהלך, פלח חיים של שאיפות, נפילות וצלקות. אותו 'רגע שאחרי' אינו מכיל את הדרמה של השיא או של השפל, אין בו את התעוזה שבקפיצה, את האופוריה שבמעוף או את הדרמה והכאב של ההתרסקות, אך כן טמונות בו ההתפכחות וההשלמה ואיתן, גרעין התקווה הבאה.
מאיה גלפמן, בת 33, מתגוררת בת"א, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית ב"שנקר", השתתפה בעשרות תערוכות קבוצתיות בארץ ובעולם, בין היתר ביפן, ניו יורק, מוזיאון ת"א, מוזיאון חיפה לאמנות, הביאנלה בהרצליה ועוד. תערוכת היחיד הראשונה שלה התקיימה ב-2010 בבית האמנים בת"א.
נעילה 10.5
http://www.facebook.com/mayagelfmanart
www.mayagelfman.com

 

ארכיטיפוס

תערוכה של אריאל אורן בגלריה דניאל

אריאל אורן עוסק בפנים שונות של זהות תוך דיאלוג עם יוצרים בני זמנים שונים. התוצאה יוצרת פאזל של השפעות מודרניסטיות המניע התבוננות מחודשת ומעוררת השוואה הממוקמת בין המודרני לעכשווי.
הנושאים בהם עוסקות העבודות, הדיאלוג הנוצר בין הדמויות ולא פחות מכך השימוש בשפה אמנותית שונה, מאפשרים את המשחק קדימה – אחורה וחוזר, חלילה, על ציר הזמן, כמו קוראים לצופים להעז ולקלף רבדים קיימים ולרדת לשורשו של עניין.
אורן למד אמנות במדרשה לאמנויות בית ברל ועבד בעבר כמומחה לאפקטים מיוחדים ולאנימציית תלת-ממד בחברת "פיקסל".פתיחה: שלישי 13/3/12בשעה 20:00
גלריה דניאל: שדרות רוטשילד 27 תל אביב
שעות פתיחה: ב'-ה' 17:00– 11:00
ו' 14:00– 11:00
טלפון: 03-5605455

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *