הישג לאיגוד האמנים הפלסטיים בישראל

הסכם תקדימי שנחתם הלילה בין איגוד האמנים לוועד למלחמה באיידס מעגן לראשונה את זכויותיהם של אמנים המשתתפים במכירות התרמה אל רשימת הגופים המנהלים מאבקים שונים נגד בנק הפועלים והיחצ"ן רני רהב נוסף לאחרונה שחקן חדש ולא צפוי. קמפיין שהוביל בימים האחרונים איגוד האמנים הפלסטיים בישראל, מחא על תנאי העבודה של אמנים בתערוכת מכירה למען הוועד […]

הסכם תקדימי שנחתם הלילה בין איגוד האמנים לוועד למלחמה באיידס מעגן לראשונה את זכויותיהם של אמנים המשתתפים במכירות התרמה

אל רשימת הגופים המנהלים מאבקים שונים נגד בנק הפועלים והיחצ"ן רני רהב נוסף לאחרונה שחקן חדש ולא צפוי. קמפיין שהוביל בימים האחרונים איגוד האמנים הפלסטיים בישראל, מחא על תנאי העבודה של אמנים בתערוכת מכירה למען הוועד למלחמה באיידס שמארגנים רהב ובנק הפועלים זו השנה העשירית ברציפות, ותתקיים בשישה בפברואר בבניין הבנק בשדרות רוטשילד בת"א. יש להדגיש כי האיגוד לא התנגד לתערוכת המכירה כשלעצמה או לפעילות הוועד למלחמה באיידס, אלא למצב בו הוועד נהנה מכספי המכירה, בנק הפועלים זוכה לפרסום ויחסי ציבור ותדמית של פטרון תרבותי, אספנים ובעלי הון נהנים מן ההזדמנות לרכוש יצירות במחירים נמוכים ממחירי השוק שלהן ולקבל החזר מס על ה"תרומה", ורק האמנים מתבקשים לתרום את עבודותיהם מבלי לקבל כל תמורה. תחת הכותרת "לא פועלים של בנק הפועלים", הציע האיגוד מתכונת עבודה חילופית הנהוגה בעולם המערבי, ועל פיה מועברים בין 35 ל-50 אחוזים מסכום המכירה לאמן, והיתרה נתרמת לגוף שלמענו נערכת ההתרמה. עצומה ומכתב תמיכה ביוזמת האיגוד נחתמו ע"י עשרות אמנים, ביניהם יאיר גרבוז, לארי אברמסון, דגנית ברסט, איה בן רון, פיליפ רנצר ואחרים.

תחילה הגיב רהב בחריפות. במכתב ששלח ליו"ר אגודת האמנים איתן שוקר כתב כי הוא "מזועזע" מן היוזמה, וכי "לכל אמן מותר לתרום פעם אחת בשנה כמו שכל אזרח ישראלי עושה". עוד ציין רהב כי בנק הפועלים השקיע למעלה ממיליון ש"ח בארגון התערוכה, ומי שלא מתאים לו שלא ישתתף.
שוקר לא נשאר חייב. "כשוחר אמנות אתה לבטח מודע למצב בו חיים האמנים הפלסטיים בישראל", כתב לרהב במכתב שנשלח ביום שישי. "למרות הדימוי הנוצץ, הקוסם לבעלי ההון, מספר האמנים הישראליים המצליחים להגיע למשכורת מינימום ממכירת האמנות שלהם זעום". עוד טען שוקר כי בנק הפועלים מגייס ממגזר שלישי אחד תרומה עבור מגזר שלישי אחר. וכי "זה אבסורד שהבנק מוציא סכום הגבוה מסכום ההכנסות ממכירת העבודות בכדי להסב את משרדיו הראשיים בשדרות רוטשילד לחלל תצוגה. כנראה ששווה לבנק למצב את עצמו כבנק התורם לאמנות ולוועד למלחמה באיידס, משום שתרומה ישירה לא הייתה תופסת את אותן כותרות צבעוניות והתעניינות ציבורית שמביאה התערוכה". "כל אמן מקבל בממוצע שבע פניות בשנה לתרום לתערוכות מכירה למען עמותות בנושאים בוערים לא פחות, ויש חוסר פרופורציה בין תרומתנו המתמדת לחברה הישראלית והכנסותינו", טען.

חרף ההתנצחויות החליטו הצדדים לנסות להגיע לפשרה. בפגישה שהתקיימה שלשום בין רהב, נציגי איגוד האמנים וראשי הוועד למלחמה באיידס, הושגה הסכמה כללית על מתכונת עבודה עתידית, ולפיה יאמץ הוועד את עיקרי הצעת האיגוד לחלוקת רווחי המכירה בין הוועד לאמנים. הסכם תקדימי שנחתם אמש בין איגוד האמנים לוועד למלחמה באיידס ויכנס לתוקף בחודש אפריל, קובע כי 17 אחוזים מכספי המכירה יועברו לאמנים, ובמידה ופדיון כלל המכירות יעלה על 1,150,000 ש"ח יחולק הסכום שווה בשווה בין שני הצדדים.

8 תגובות על הישג לאיגוד האמנים הפלסטיים בישראל

    ההישג הוא למערך יחסי הציבור של רני רהב, האמנים גם יעשו לבנק את יחסי הציבור.
    בשביל 17 אחוז כל הרעש והבאלגן ?
    עדיף לתרום מכל הלב או לא לתרום בכלל.

    אכן הישג לאמנים, אך יש עוד תיקון קטן למפיקי התערוכה. הקטלוג השמנמן והנאה, לא הכיל השנה את כל הציורים שהועמדו למכירה ולא הכיל עוד פרט קטן: פרטי התקשרות עם האמן. מגיע לאמן ולקהל המעוניין נגישות למידע זה כחלק מ"הכרת התודה" לאמן ולתרומתו, מתוך הבנה שעבודת שווק של האמן מול הקהל המגיע בשנה אחת תתרום ליותר מבקרים בשנה הבאה.
    חשוב לציין שהמכירה היא מפעל מוצלח וחשוב גם לאמנים וגם לקהילת שוחרי האמנות ולא רק למאבק במחלת האיידס
    תודה וכל הכבוד למפיקיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *